Sockerfri läsk tar allt större marknadsandelar av den sockrade läsken. Under 2021 ökade försäljningen med 14 procent. De senaste 10 åren rör det sig om en ökning med nästan 200 procent. Det visar preliminära siffror från Svensk Dryckesstatistik som Sveriges Bryggerier tar fram i samarbete med Delfi.
I takt med att försäljningen av sockerfri läsk har ökat, har sockrad läsk minskat med 26 procent, vilket motsvarar en minskning med 16 liter per capita på 10 år. Nu är närmare hälften av all läsk, 48 procent, som säljs i Sverige sockerfri.
”Vi ser en ökad medvetenhet och vilja hos konsumenterna att kontrollera sitt sockerintag och branschen har varit högst delaktig i den omställningen. Innovationstakten är hög hos de svenska läskproducenterna som har jobbat hårt under flera år för att ta fram bra sockerfria dryckesalternativ samt reducera sockerhalten i befintliga produkter. Vi har ambitiösa mål och satsningar på produkter med lägre sockerhalt kommer fortsätta att öka”, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.
Mellan 2002 och 2012 reducerades socker i läsk med 12 procent i genomsnitt i EU. Branschen i EU tog ett gemensamt åtagande om 10 procents ytterligare sockerreduktion från 2015 till 2025. Svenska producenter går ännu längre och har satt som mål att minska 15 procent till 2025. Producenterna har under flera år satsat på produktutveckling, mindre förpackningar och tydlig information som stöttar konsumenterna att göra medvetna val. Fortsatta frivilliga åtaganden kommer driva på utvecklingen ytterligare.
Svensk Dryckesstatistik tas fram i samverkan med Delfi Marknadspartner AB. Det är preliminära siffror över försäljningen på den svenska marknaden, exklusive export. Statistiken rapporteras in av Sveriges Bryggeriers medlemmar som representerar 90 procent av volymerna på den svenska marknaden. Siffrorna kan komma att justeras när den totala marknaden är skattad.