Bönder kan få bättre betalt för spårbart odlad spannmål

PUBLICERAD: 2 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Niklas Wallsargård, CEO och medgrundare, Skira, och Rianne Vastenhouw, Global Oat Supply Developer, Oatly.

Skira genomför ett projekt med havredrycksproducenten Oatly och Berte Qvarn. Med Skiras digitala plattform kan bolagen öka sin kunskap om råvarukedjan genom att lantbrukare delar sina data om produktionen och får betalt för ökad spårbarhet.

Det svenska agtech-bolaget Skira arbetar för att skapa en spårbar livsmedelskedja för en framtid där hållbar matproduktion är lönsam. Som ett led i det arbetet genomför Skira nu ett projekt i Sverige med Oatly och Berte Qvarn med syftet att skapa en mer transparent råvarukedja och öka förståelsen för vilka faktorer som har potential att bidra till hållbar produktion från fält till fabrik. Tillsammans implementerar bolagen en skräddarsydd digital plattform från Skira genom vilken lantbrukare mot betalning kan dela detaljerade data om hur havren producerats. I projektets första fas deltar cirka 30 svenska lantbrukare.

Skiras plattform gör det möjligt för deltagande havreproducenter att enkelt samla ihop data om hur spannmål producerats ner på fält- och transportnivå och dela dessa vidare vid affärer med kvarnar. Berte Qvarn i sin tur kan spåra, verifiera och konsolidera data kopplade till deras handel och Oatly får bättre förståelse för produktionskedjan och betalar extra för att få ta del av lantbrukarnas data.

”Det är dags att de initiativ som sker på gården och allt hårt arbete som ligger bakom produktionen av spannmål får synas och ge bättre betalt. Framtiden är dynamisk och personlig, baserad på lantbrukarnas och deras gårdars förutsättningar. Genom att systematisera detta kommer en ökad miljömässig hållbarhet också leda till en ökad finansiell hållbarhet. Det är en win-win-win för hela livsmedelskedjan och genom Skiras tekniska plattform och Oatlys och Berte Qvarns ambitioner kommer vi att ta viktiga steg framåt,” säger Jacob Morén, COO på Skira.

Skira, Oatly och Berte Qvarn arbetar nu med datainsamling och kvantifiering från 2021 års skörd och ambitionen är att under 2022 skala upp projektet för att inkludera fler lantbrukare och större volymer.

”Genom Skiras digitala plattform kan vi aggregera data från produktionen och få bättre förståelse för miljöfaktorer kopplade till havreproduktionen på gårdsnivå. Det är ett viktigt steg för oss i vårt långsiktiga arbete för ett mer hållbart livsmedelssystem. Samtidigt ger vi lantbrukarna ersättning för att dela informationen som gör framstegen möjliga”, säger Rianne Vastenhouw, Global Oat Supply Developer på Oatly.

Philip Hedeng på Heagård i Halland är en av lantbrukarna som deltar i projektet:

”Vi på Heagård utforskar ständigt nya möjligheter att få mer betalt för de initiativ och det arbete vi utför kopplat till vår produktion. Det är därför intressant att vara med när Skira och Oatly ger mer betalt till lantbrukare som delar med sig av sin data om produktionen. Om projektet på sikt leder till en ökad hållbarhet, både ekonomiskt och miljömässigt, känns det mycket intressant att vara en del av detta.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623