Kikärtschips nästa när Santa Maria fortsätter utveckla Tex Mex-kategorin

PUBLICERAD: 1 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


”Next Mex”, som det nya Tex Mex-sortimentet från Santa Maria kallas, väntar tillökning. Med ett nytt kikärtschips, gjort på kikärtor, svarta bönor och gröna ärtor och en ny kryddpaste, skall konsumenten inspireras till att ta tacos till nästa nivå.

I närmare 30 år har Paulig-ägda varumärket Santa Maria dominerat Tex Mex-kategorin och färgat hyllorna röda. Fokus på trender, konsumentinsikter och förnyelse av kategorin, i tätt samarbete med handeln, ligger bakom framgången menar man på Paulig. Idag är kategorin värd ca 2 miljarder svenska kronor. Och för ett år sedan var det dags att introducera Next Mex.

”Next Mex, som vi kallar det här sortimentet och som du känner igen på de svarta förpackningarna, är fortfarande ett väldigt nytt koncept på marknaden. Med de här produkterna erbjuder vi nya spännande tillbehör och uppmuntrar till variation med olika proteinkällor, såsom växtbaserat protein, fläskkött, nötkött och kyckling”, säger Niklas Larsson, Marknadschef för Paulig i Sverige.

Nu lanseras två nya produkter i Next Mex-sortimentet: Kikärtschips respektive kryddpaste för ”sweet pork tacos”.

”Att kunna erbjuda chips gjorda på kikärtor, bönor och ärtor går helt i linje med Pauligs satsning på produkter som möjliggör hälsa för både människa och planet. Och självklart smakar de jättegott, inte minst i kombination med våra andra Next Mex-produkter”, säger Niklas Larsson.

Santa Marias nya kryddpaste ska i sin tur erbjuda en ny spännande smakupplevelse vid tacomiddagen:

”Kryddpasten för sweet pork tacos har en rik smak från anchochili och en naturlig sötma från ananas. Den är lite mildare i smaken än våra existerande paster och kan med fördel också användas till vegetariska tacos. Precis som övriga kryddpaster i Next Mex-serien är den vegansk. Du tillsätter kryddpasten i slutet av tillagningen”, snabbt och enkelt, säger Niklas Larsson.

De nya produkterna finns i butik från vecka 3.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX