Nespresso lanserar kaffe som blir spårbart med hjälp av blockchain-teknik. Målet är en så rättvis produktionskedja som möjligt och större transparens för konsumenter som får en inblick i alltifrån vilken bonde som odlat kaffebönorna, till vilken ersättning som har utbetalats och vilka områden som bönorna är producerade i.
I ett första steg kommer spårbarheten att finnas för det ekologiska kaffet Reviving Origing Kahawa ya Congo för att sedan bli tillgängligt för flera kaffesorter i Nespressos sortiment. Med hjälp av blockchain-teknik spåras varje påse med kaffe som produceras av över 1 400 kaffebönder i Kivu, Demokratiska republiken Kongo. Systemet registrerar exakt hur mycket kaffe varje bonde har bidragit med och säkerställer att inget etiskt tvivelaktigt kaffe distribueras av Nespresso. Systemet verifierar sedan leveransen och ersätter bönderna för den exakta mängd kaffe de bidragit med.
Konsumenter kan ta del av produktionsinformationen på Nespressos nya plattform som finns att hitta på hemsidan och i Nespresso-appen. Plattformen är utvecklad tillsammans med OpenSC som är grundat av WWF och BCG Digital Ventures.
”Vi har länge arbetat med att stötta kaffebönder och kooperativ i regioner där kaffeproduktionen är hotad. Jag är stolt över att kunderna nu har möjlighet att ta del av kaffets ursprung. Transparens är en viktig nyckel för att säkerställa ansvarsskyldighet och kompletterar både miljömärken och certifieringar”, säger Sofia Strandberg, Nordic Sustainability Manager på Nespresso.
Möjligheten att digitalt spåra kaffe är en utveckling av Nespressos hållbarhetsarbete som sedan tidigare innefattar initiativen Reviving Origins och AAA Sustainable Quality Program. Genom hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality Program stöttar kaffeserien Reviving Origins regioner där kaffeproduktionen och lokalbefolkningens försörjningsmöjligheter är hotade. Som en del av programmet utbildar Nespresso kaffebönder, tillgängliggör rena vattenstationer och erbjuder hälsotjänster. 2026 siktar Nespresso på att utbilda 8 000 bönder, varav 45 procent ska vara kvinnor. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.