Under våren 2022 kommer ett helt nytt butiksformat att ta plats på den svenska dagligvarumarknaden. Coops nya landsomfattande butiksformat X:-tra – en del av Coop kommer att ha ett tydligt priserbjudande på hela sortimentet. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022.
Coops nya butiksformat beskrivs som ”en rymlig och bostadsnära butik som fokuserar på pris, med ett väl anpassat sortiment som täcker alla vardagsbehov och erbjuder flera riktigt bra klipp och kampanjer varje vecka”.
”Vi har lyssnat på våra medlemmar, följt förändringarna i samhället och kommit fram till att ett butiksformat som X:-tra behövs. Det finns plats för ett nytt butiksformat på den svenska dagligvarumarknaden som fokuserar på pris, erbjuder välkända varumärken till bra kvalitet och har ett starkt priserbjudande i en bostadsnära butik”, säger Marie Nygren tf VD på Coop.
X:-tra är ett helt nytt butikskoncept med eget sortiment, egen grafisk profil, egen kommunikation och egen butiksdrift. Konceptet har under en tid pilottestats i sex butiker på olika platser i landet.
”Under pilotfasen har vi samlat in värdefulla data och kontinuerligt anpassat butiksformatet för att säkerställa att vi har ett riktigt bra erbjudande. X:-tra har ett starkt priserbjudande med fokus på att alltid erbjuda schyssta priser på alla varor varje dag. Samtidigt tål vi att jämföras med andra konkurrenter”, säger Ola Andersson, affärschef för X:-tra.
Arbetet med att öppna X:-tra-butiker drar nu igång med målsättningen att öppna 70 butiker under 2022.