X:-tra: Priset i fokus för Coops nya butiksformat

PUBLICERAD: 27 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Under våren 2022 kommer ett helt nytt butiksformat att ta plats på den svenska dagligvarumarknaden. Coops nya landsomfattande butiksformat X:-tra – en del av Coop kommer att ha ett tydligt priserbjudande på hela sortimentet. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022.

Coops nya butiksformat beskrivs som ”en rymlig och bostadsnära butik som fokuserar på pris, med ett väl anpassat sortiment som täcker alla vardagsbehov och erbjuder flera riktigt bra klipp och kampanjer varje vecka”.

”Vi har lyssnat på våra medlemmar, följt förändringarna i samhället och kommit fram till att ett butiksformat som X:-tra behövs. Det finns plats för ett nytt butiksformat på den svenska dagligvarumarknaden som fokuserar på pris, erbjuder välkända varumärken till bra kvalitet och har ett starkt priserbjudande i en bostadsnära butik”, säger Marie Nygren tf VD på Coop.

X:-tra är ett helt nytt butikskoncept med eget sortiment, egen grafisk profil, egen kommunikation och egen butiksdrift. Konceptet har under en tid pilottestats i sex butiker på olika platser i landet.

”Under pilotfasen har vi samlat in värdefulla data och kontinuerligt anpassat butiksformatet för att säkerställa att vi har ett riktigt bra erbjudande. X:-tra har ett starkt priserbjudande med fokus på att alltid erbjuda schyssta priser på alla varor varje dag. Samtidigt tål vi att jämföras med andra konkurrenter”, säger Ola Andersson, affärschef för X:-tra.

Arbetet med att öppna X:-tra-butiker drar nu igång med målsättningen att öppna 70 butiker under 2022.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx