Elever ska lära sig privatekonomi genom minskat matsvinn

PUBLICERAD: 26 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Finansinspektionen bjuder tillsammans med Livsmedelsverket in hem- och konsumentkunskapslärare att delta i initiativet Svinnrik. Syftet med kampanjen är att stärka ungdomars privatekonomiska kunskaper och samtidigt minska matsvinnet i Sverige för att bidra till en hållbar utveckling.

Genom att delta i kampanjen får hem- och konsumentkunskapslärarna tillgång till material i form av uppgifter, utmaningar och föreläsningar med koppling till matsvinn och privatekonomi som kan användas i undervisningen.

”Mat är den enskilt största utgiften för många hushåll vilket innebär att det är flera tusenlappar per år som slängs direkt ner i soptunnan. Att lära sig spara och investera dessa pengar tidigt och regelbundet kan potentiellt göra dig till miljonär i framtiden”, säger Niklas Uppenberg, projektledare för Finansinspektionens utbildningssatsningar i privatekonomi.

Varje år slänger svenska hushåll runt 19 kilo ätbar mat per person och häller ut 18 kilo mat och dryck i vasken. Sammanlagt slängs alltså 37 kilo mat per person och år. Det innebär en stor påverkan på klimatet men även den egna plånboken. För en familj på fyra personer kan matsvinnet motsvara en kostnad på flera tusen kronor per år, vilket är pengar som skulle kunna göra stor skillnad för hushållsekonomin menar initiativtagarna.

”Det är viktigt att alla, även yngre förstår varför att det är viktigt att inte slänga mat. Vi tror att hem- och konsumentkunskapsundervisningen är ett bra sätt att väcka engagemang även hos barn och ungdomar i mellan- och högstadieåldern. Med den här satsningen vill vi ge inspiration och stöd till lärarna genom undervisningsmaterial som kan ge eleverna mer kunskap om matsvinn och dess påverkan både på ekonomin, miljön och på klimatet”, säger Karin Fritz, projektledare för Livsmedelsverkets projekt för minskat matsvinn.

Kampanjen är en del av den globala temaveckan Global Money Week som pågår 21-27 mars. Syftet är att främja ungas finansiella kunskaper och förmåga genom att utgå från matsvinn och kunskap om varför det är viktigt att inte slänga mat. Bakom initiativet står Finansinspektionen och Livsmedelsverket. Global Money Week är ett årligt arrangemang på inititiv av OECD International Network on Financial Education (OECD/INFE).

Undervisningsmaterialet som tas fram i samband med temaveckan är gratis och går att använda när som helst under hela läsåret.

Läs mer om kampanjen Svinnrik
Läs mer om Global Money Week

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown