Arlas ”Netto noll klimatavtryck” är Årets matbluff 2021

PUBLICERAD: 26 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


För första gången tar vilseledande klimatmarknadsföring hem Äkta varas antipris. Med frasen ”Netto noll klimatavtryck” fick Arlas ekologiska mjölk flest röster av folket och blir således Årets Matbluff 2021.

Med betryggande marginal röstades Arlas ekologiska mjölk, med ”Netto noll klimatavtryck”, fram som ”vinnare” av antipriset Årets matbluff 2021. Totalt fick mjölken över 30 procent av rösterna: 6862 av totalt 22 244 röster.

”Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, som delar ut utmärkelsen.

Det blir allt vanligare att företag använder sig av så kallad greenwashing, vilket bland annat innebär att framhäva en specifik miljöåtgärd, medan företaget fortsätter att orsaka miljöstörande utsläpp på annat håll.

”Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser”, säger Björn Bernhardson.

”En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation så är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas. Därför är det bra att detta nu ska prövas. Folk ska inte känna sig lurade.”

Motivering: Arla ekologisk mjölk
Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: ”Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen. 

Ärendet har ännu inte avgjorts i Patent- och marknadsdomstolen. I en kommentar till Äkta varas nominering till antipriset skriver Arla”

”Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp.”

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx