För första gången tar vilseledande klimatmarknadsföring hem Äkta varas antipris. Med frasen ”Netto noll klimatavtryck” fick Arlas ekologiska mjölk flest röster av folket och blir således Årets Matbluff 2021.
Med betryggande marginal röstades Arlas ekologiska mjölk, med ”Netto noll klimatavtryck”, fram som ”vinnare” av antipriset Årets matbluff 2021. Totalt fick mjölken över 30 procent av rösterna: 6862 av totalt 22 244 röster.
”Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, som delar ut utmärkelsen.
Det blir allt vanligare att företag använder sig av så kallad greenwashing, vilket bland annat innebär att framhäva en specifik miljöåtgärd, medan företaget fortsätter att orsaka miljöstörande utsläpp på annat håll.
”Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser”, säger Björn Bernhardson.
”En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation så är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas. Därför är det bra att detta nu ska prövas. Folk ska inte känna sig lurade.”
Motivering: Arla ekologisk mjölk
Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: ”Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.
Ärendet har ännu inte avgjorts i Patent- och marknadsdomstolen. I en kommentar till Äkta varas nominering till antipriset skriver Arla”
”Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp.”