Paulig vill växa i Europa – köper spanskt snacksföretag

PUBLICERAD: 20 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Paulig, med varumärken som Santa Maria och Risenta, förvärvar snacksföretaget Liven för att öka tillväxten inom tex mex och snacks i Europa.

Livens portfölj med tex mex-produkter och snacks är en av de bredaste i Europa och bolaget omsatte cirka 650 miljoner kronor 2021.

”Förvärvet av Liven är ett viktigt steg i genomförandet av vår tillväxtstrategi och i linje med vår ambition om att bli ett av de snabbast växande och mest lönsamma livsmedelsbolagen i Europa samt en branschledare inom hållbarhet. Livens agila innovations- och produktionskapacitet stärker Pauligs position som det ledande tex mex-företaget i Europa och kompletterar också vårt utbud med nya typer av snacks. Vi välkomnar Liven till Paulig-familjen”, säger Rolf Ladau, VD och koncernchef på Paulig.

Marknaden för tex mex-produkter växer fortfarande trots att det har gått 30 år sedan Santa Maria introducerade det svenska sättet att äta tacos på. Bara i Sverige omsätter kategorin cirka två miljarder årligen och trenden går mot allt mer växtbaserade alternativ. Med Livens produktportfölj, som innehåller specialsnacks av majs, grönsaker, spannmål och baljväxter samt glutenfria och ekologiska produkter, blir dessa alternativ nu fler.

”Mitt mål som VD har varit att säkra en hållbar framtid för Liven, dess anställda och Berguedà-området samt att sträva efter internationell tillväxt på ett sätt som matchar våra värderingar om att ta hand om både människa och planet. Jag är väldigt nöjd över att Liven blir en del av Paulig. Vi delar samma värderingar och hållbarhetsambitioner. Tillsammans kan vi stärka våra R&D-kapaciteter och expandera till nya marknader”, säger Salvador Montagut, VD på Liven.

Både Paulig och Liven är familjeägda företag med ett stort fokus på hållbar tillväxt. Liven har sitt huvudkontor i spanska Sant Cugat och produktionsanläggningar i Puig-Reig och Berga samt ett distributionscenter i Ocaña. På Liven arbetar 290 anställda som i och med förvärvet blir nya medarbetare på Paulig.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1