Paulig, med varumärken som Santa Maria och Risenta, förvärvar snacksföretaget Liven för att öka tillväxten inom tex mex och snacks i Europa.
Livens portfölj med tex mex-produkter och snacks är en av de bredaste i Europa och bolaget omsatte cirka 650 miljoner kronor 2021.
”Förvärvet av Liven är ett viktigt steg i genomförandet av vår tillväxtstrategi och i linje med vår ambition om att bli ett av de snabbast växande och mest lönsamma livsmedelsbolagen i Europa samt en branschledare inom hållbarhet. Livens agila innovations- och produktionskapacitet stärker Pauligs position som det ledande tex mex-företaget i Europa och kompletterar också vårt utbud med nya typer av snacks. Vi välkomnar Liven till Paulig-familjen”, säger Rolf Ladau, VD och koncernchef på Paulig.
Marknaden för tex mex-produkter växer fortfarande trots att det har gått 30 år sedan Santa Maria introducerade det svenska sättet att äta tacos på. Bara i Sverige omsätter kategorin cirka två miljarder årligen och trenden går mot allt mer växtbaserade alternativ. Med Livens produktportfölj, som innehåller specialsnacks av majs, grönsaker, spannmål och baljväxter samt glutenfria och ekologiska produkter, blir dessa alternativ nu fler.
”Mitt mål som VD har varit att säkra en hållbar framtid för Liven, dess anställda och Berguedà-området samt att sträva efter internationell tillväxt på ett sätt som matchar våra värderingar om att ta hand om både människa och planet. Jag är väldigt nöjd över att Liven blir en del av Paulig. Vi delar samma värderingar och hållbarhetsambitioner. Tillsammans kan vi stärka våra R&D-kapaciteter och expandera till nya marknader”, säger Salvador Montagut, VD på Liven.
Både Paulig och Liven är familjeägda företag med ett stort fokus på hållbar tillväxt. Liven har sitt huvudkontor i spanska Sant Cugat och produktionsanläggningar i Puig-Reig och Berga samt ett distributionscenter i Ocaña. På Liven arbetar 290 anställda som i och med förvärvet blir nya medarbetare på Paulig.