Dante Zia gör nya versioner av svenskarnas vardagsfavoriter

PUBLICERAD: 19 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Dante Zia är ambassadör för ”Climate change your mind”.

Nu lanseras initiativet ”Climate change your mind”, ett samarbete mellan Gunhild Stordalens stiftelse EAT och Danones växtbaserade varumärke Alpro. Tillsammans med tv-kocken och matinfluencern Dante Zia, har man tagit fram hälsosamma och hållbara varianter av svenskarnas vardagsfavoriter.

Rätterna som ska få svenskarna att ändra middagsplaner går under namnet “ångerrätter”. Bland recepten finns bland annat en stroganoff med ostronskivling och en köttfärssås på belugalinser.

”Det har varit otroligt roligt att få experimentera med de klassiska recepten. Jag lovar att de klimatsmarta rätterna är minst lika goda som originalen”, säger Dante Zia, ambassadör för Climate change your mind.

Ångerrätterna bygger på den planetära hälsodieten, en vetenskaplig tallriksmodell som är baserad på EAT-Lancet Commissions mål för hälsosam kost. Forskarna bakom rapporten menar att vi behöver ställa om kosten för att kunna mätta hela jordens befolkning med hälsosam mat inom planetens gränser, vilket tallriksmodellen ska hjälpa till med.

”En vanlig missuppfattning är att det krävs en enorm förändring för att äta hållbart. Men det stämmer inte. Initiativet ”Climate Change Your Mind” är ett bevis på att små förändringar kan bidra till en hälsosammare och mer hållbar värld. Det finns ofta en skillnad mellan att vara medveten om vad som måste göras, och att faktiskt agera på det. Dantes ångerrätter visar hur enkelt det kan vara att byta ut några ingredienser och skapa en rätt som ger stora vinster för miljön och hälsan”, säger Gunhild Stordalen på EAT.

Under 2021 gick EAT samman med Alpro för att tillsammans främja ett mer hälsosamt och hållbart livsmedelssystem genom initiativet “Climate Change your mind”.

”Maten vi äter har en enorm påverkan på den biologiska mångfalden och spelar en avgörande roll för hur jorden och människor mår. Med initiativet vill vi bidra med kunskap och inspiration till en mer hållbar livsstil. Den positiva nyheten är: Fixar vi maten så fixar vi planeten”, säger Susanne Blomqvist, Senior Brand Manager på Alpro.

Mer information om Climate change your mind och Dantes recept finns på www.climatechangeyourmind.se. Läs mer om den planetära hälsodieten här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.