Här är finalisterna till Årets matbluff 2021

PUBLICERAD: 17 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Företag som använder sig av greenwashing för att sälja sina produkter samsas med klassiska matbluffar som luras med ingredienser. Det här är årets sex finalister till antipriset Årets matbluff 2021.

Nu är det dags att utse förra årets värsta matbluff. Antalet nomineringar till Äkta varas antipris fortsätter att öka och under 2021 kom det in totalt in 186 stycken, vilket är nytt rekord

”En ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.

Han förklarar vad en matbluff är:

”En matbluff är en produkt som lurar konsumenten att tro något som inte stämmer om den. Ett exempel är när produkten skyltar med ingredienser som inte ens finns med i ingrediensförteckningen. En annan kan vara att konsumenten luras tro att produkten har en annan härkomst än vad egentligen har. Ofta är bluffarna inga misstag, utan företagen är väl medvetna om hur de vilseleder oss konsumenter.”

Årets finalister:

Abbas Ekspånsrökta blåmusslor
Motivering:
Abbas Ekspånsrökta blåmusslor säljs i en förpackning som av allt att döma föreställer svensk västkust. Sjöbodar i skärgårdslandskap i blått ger känslan av att musslorna är svenska, men i själva verket är de odlade i Chile. Dessutom färdas de sedan till Korea för beredning och förpackning.
Ingredienser: Rökta blåmusslor utan skal, solrosolja. Ursprungsland: Chile. Packade i Korea.

Arla Ekologisk mjölk
Motivering: Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: ”Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.
Ingredienser: Mjölk.

Gilles Finskorpor Mandel
Motivering:
innehåller över 15 olika ingredienser men inte ett spår av mandel. Eller jo, efter ingredienslistan står: ”Kan innehålla spår av mandel”. Trots det är ordet mandel det mest framträdande på förpackningens framsida.
Ingredienser: Vetemjöl (ursprung: EU), margarin (vegetabiliska fetter och oljor (palm*, shea, raps, kokos), vatten, salt, emulgeringsmedel: mono-och diglycerider av vegetabiliska fettsyror; naturlig arom, antioxidant: citronsyra), socker, Äggpulver, bakpulver: natriumkarbonater, difosfater, majsstärkelse, ammoniumkarbonater; arom. Kan innehålla spår av mandel.

HealthyCo Mayo Chipotle & Lime
Motivering: Med hjälp av ett känt ansikte (Tina Nordström i en tröja med texten ”choose wisely”) marknadsförs en produkt som tydligt stoltserar med sitt innehåll av chipotle och lime. Men läser man ingredienslistan på HealthyCo Chipotle and Lime Mayo innehåller den varken lime eller chipotle. Istället hittar vi rökt paprika, chilipulver, rökarom och citronjuicekoncentrat. Ställer Tina fram denna på sitt eget matbord?
Rapsolja (59%), vatten, äggula*, ättika, salt, rökt paprika 0,8%), söt chili, torkad lök, stabiliseringsmedel (xantangummi), torkad söt chili, surhetsreglerande medel (citronsyra), chilipulver, torkad vitlök, citronjuicekoncentrat (0,2 %), naturlig rökarom, konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumsorbat), antioxidationsmedel (rosmarinextrakt (rosmarinextrakt, maltodextrin, surhetsreglerande medel (citronsyra), grönt te extrakt)), kummin. *frigående.

Plantin Olja med smak av tryffel
Motivering: I en fin, lyxig liten flaska säljs Plantins olja med smak av svart tryffel för ca 195 kronor. Innehåller den någon tryffel då? Nej, endast aromer från andra växter som enligt Plantin ger ”en smak av tryffel”. Ett literpris på nästan 2000:- för solrosolja kan anses som väl magstarkt. Jämfört med andra oljor av samma slag så ligger priset på cirka det dubbla, så själva prissättningen bidrar här med extra bluffighet då konsumenten luras att tro att detta faktiskt är äkta vara.
Ingredienser: Solrosolja 99,6 %, aromer.

Änglamark Ekologiska Fruktgodingar – Jordgubb
Motivering: Produkt som riktar sig till yngre barn, innehåller endast 4,5% jordgubbar, och 1,5 procent jordgubbsjuicekoncentrat. Resten av frukten är äpple. Men inga äpplen syns på förpackningen, däremot täcks en stor del av påsen av bilder på jordgubbar.
Ingredienser: Äppeljuicekoncentrat*, äppelpurékoncentrat*, jordgubbspuré* 4,5%, körsbärsjuicekoncentrat*, jordgubbsjuicekoncentrat* 1,5%, rismjöl*, geleringsmedel (E 440(i)), naturlig jordgubbsarom. 

Fakta Årets matbluff
• Årets matbluff är ett antipris som delas ut av konsumentföreningen Äkta vara. I år för sjunde gången.
• Allmänheten har kunnat nominera bluffiga produkter under hela året.
• Sex finalister valts ut med hjälp av en jury.
• Allmänhetens omröstning sker på aktavara.org och pågår från den 17 januari kl 14:00 till och med den 24 januari.
• ”Vinnaren” av antipriset avslöjas den 26 januari.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1