Mat- och dryckestrenderna som förväntas växa under 2022

PUBLICERAD: 10 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

QR-koder vid bordet som länkar till menyn är ett exempel på restaurangtrenden ”Do It Yourself”. Foto: Food & Friends

Vad står på matbordet inför 2022? Inför varje år gör matkommunikationsbyrån Food & Friends en trendspaning om vad som är på gång inom mat, dryck och måltider. Den senaste rapporten heter ”Back to forward” och handlar om hur vi tar oss ur corona och går tillbaka till hur vi gjorde innan – men på nya sätt.

Food & Friends presenterar 10 spaningar om hur mat- och dryckesåret 2022 kommer att bli:

1. Kitchen Shortcuts: Efter allt matlagande under corona vill vi förenkla i köket genom att ta bort tidsödande moment och använda färre ingredienser. Exempel är recept på teman som ”No stir” eller ”3 ingredients” samt ”Take & bake”. Drygt hälften känner ”köksutmattning” och vill ha hjälp.

2. Cocktail Shortcuts: Färdigblandade premiumcocktails växer starkt. Snyggt designade förpackningar och exakta proportioner slår att själv fumla med slattarna man råkar ha hemma i spritskåpet.

3. Red Hot Sauces: Under pandemin letade vi oss tillbaka till husmanskost och ”comfort food”. Nu ska det hända något i munnen! I skafferiet med röda såser finns redan Sweet Chili och Gojujan. Nu utökas det med Chili Crunch och Hot Honey. Testa det med BBQ, pizza, ostbricka, glass eller varför inte i cocktailen?

4. Immunity: Efter att ett virus lamslagit världen så är det inte konstigt att livsmedel som utlovar immunitet är en växande trend.

5. Do It Yourself: När personalen saknas så knuffar allt fler restauranger över serveringen på gästen. QR-koder vid bordet som länkar till menyn är ett exempel. Servering genom att ställa en bricka med beställningen på bordet som gästerna själva får fördela ett annat.

6. Social Media Restaurants: Under 2020 ökade vi tiden på sociala medier med 7 procent. Fotovänliga restaurangmiljöer där gästerna kan ta perfekta selfies kommer stort. I London expanderar kedjan EL&N som kallar sig ”The Most Instagrammable Coffeeshop in the World”

7. Virtual Ghost Kitchens: Youtube-kändisar och influencers utvecklar egna digitala restaurangkoncept, där lokala restauranger kan ansluta sig och laga mat efter en manual. Mest känd är Mr Beast, som över en natt öppnade 300 hamburgerrestauranger över hela USA.

8. Activity Restaurants: Efter et trist år hemma vill vi att det ska hända något mer än bara mat och dryck på krogen. Spel och aktiviteter som dart och biljard fräschas upp och expanderar. Ett steg längre är interaktiva events baserade på tv-serier som ”La Case del Papel”.

9. No time to waste: Efter att FN i år slagit fast att 10 procent av växthusgaserna kommer från maten vi slänger så ökar fokuset på svinn. I England lanserar matkedjorna kampanjer för bland annat bananer som är den mest slängda produkten i butikerna. Vem blir först av Ica, Coop och Axfood att lansera sin egen banankampanj?

10. Reuse, not recycle. Att återvinna är bra, men att återanvända är bättre. Nu kommer kaffekoppar som du lämnar tillbaka för rengöring innan de går tillbaka till caféet. Att synas på stan med en papperskopp är lika illa som en cigarett i handen.

Källa: Food & Friends

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.