Vad står på matbordet inför 2022? Inför varje år gör matkommunikationsbyrån Food & Friends en trendspaning om vad som är på gång inom mat, dryck och måltider. Den senaste rapporten heter ”Back to forward” och handlar om hur vi tar oss ur corona och går tillbaka till hur vi gjorde innan – men på nya sätt.
Food & Friends presenterar 10 spaningar om hur mat- och dryckesåret 2022 kommer att bli:
1. Kitchen Shortcuts: Efter allt matlagande under corona vill vi förenkla i köket genom att ta bort tidsödande moment och använda färre ingredienser. Exempel är recept på teman som ”No stir” eller ”3 ingredients” samt ”Take & bake”. Drygt hälften känner ”köksutmattning” och vill ha hjälp.
2. Cocktail Shortcuts: Färdigblandade premiumcocktails växer starkt. Snyggt designade förpackningar och exakta proportioner slår att själv fumla med slattarna man råkar ha hemma i spritskåpet.
3. Red Hot Sauces: Under pandemin letade vi oss tillbaka till husmanskost och ”comfort food”. Nu ska det hända något i munnen! I skafferiet med röda såser finns redan Sweet Chili och Gojujan. Nu utökas det med Chili Crunch och Hot Honey. Testa det med BBQ, pizza, ostbricka, glass eller varför inte i cocktailen?
4. Immunity: Efter att ett virus lamslagit världen så är det inte konstigt att livsmedel som utlovar immunitet är en växande trend.
5. Do It Yourself: När personalen saknas så knuffar allt fler restauranger över serveringen på gästen. QR-koder vid bordet som länkar till menyn är ett exempel. Servering genom att ställa en bricka med beställningen på bordet som gästerna själva får fördela ett annat.
6. Social Media Restaurants: Under 2020 ökade vi tiden på sociala medier med 7 procent. Fotovänliga restaurangmiljöer där gästerna kan ta perfekta selfies kommer stort. I London expanderar kedjan EL&N som kallar sig ”The Most Instagrammable Coffeeshop in the World”
7. Virtual Ghost Kitchens: Youtube-kändisar och influencers utvecklar egna digitala restaurangkoncept, där lokala restauranger kan ansluta sig och laga mat efter en manual. Mest känd är Mr Beast, som över en natt öppnade 300 hamburgerrestauranger över hela USA.
8. Activity Restaurants: Efter et trist år hemma vill vi att det ska hända något mer än bara mat och dryck på krogen. Spel och aktiviteter som dart och biljard fräschas upp och expanderar. Ett steg längre är interaktiva events baserade på tv-serier som ”La Case del Papel”.
9. No time to waste: Efter att FN i år slagit fast att 10 procent av växthusgaserna kommer från maten vi slänger så ökar fokuset på svinn. I England lanserar matkedjorna kampanjer för bland annat bananer som är den mest slängda produkten i butikerna. Vem blir först av Ica, Coop och Axfood att lansera sin egen banankampanj?
10. Reuse, not recycle. Att återvinna är bra, men att återanvända är bättre. Nu kommer kaffekoppar som du lämnar tillbaka för rengöring innan de går tillbaka till caféet. Att synas på stan med en papperskopp är lika illa som en cigarett i handen.
Källa: Food & Friends