Lidl Sveriges veganska och vegetariska sortiment ökar under året. Bland nyheterna finns bland annat flera produkter från det egna varumärket Vemondo.
Lidl Sveriges veganska sortiment ökas successivt under året med cirka 70 artiklar. Bland nyheterna under första kvartalet 2022 finns bland annat vegansk ost.
”Vi vill möta den ökade efterfrågan från våra kunder och ge fler möjligheten att äta vegetariskt eller veganskt. Då är Veganuari ett bra tillfälle då vi har extra många veganska produkter på kampanj”, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Lidls fasta sortiment innehåller cirka 2 procent vegetariska alternativ, men andelen ökar ständigt.
Vemondo är Lidl Sveriges eget märke för veganska och vegetariska varor. Sortimentet omfattar bland annat kokosyoghurt, pizza, ekologisk tofu, glass och nuggets. Samtliga av produkterna från Vemondo är klimatkompenserade via certifikat som stödjer tre samarbetsprojekt: förnyelsebar energi i Indien, rent vatten – och minskat behov av att koka det – i Eritrea samt återplantering av skog i Uganda. Certifikaten kompenserar för de utsläpp av växthusgaser som orsakats under produktens hela livscykel.
I Lidls veganska och vegetariska sortiment finns även andra välkända märken, såsom Anamma, Oatly och Naturli.