Lidl Sveriges laddar upp med flera vegonyheter

PUBLICERAD: 10 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Lidl Sveriges veganska och vegetariska sortiment ökar under året. Bland nyheterna finns bland annat flera produkter från det egna varumärket Vemondo.

Lidl Sveriges veganska sortiment ökas successivt under året med cirka 70 artiklar. Bland nyheterna under första kvartalet 2022 finns bland annat vegansk ost.

”Vi vill möta den ökade efterfrågan från våra kunder och ge fler möjligheten att äta vegetariskt eller veganskt. Då är Veganuari ett bra tillfälle då vi har extra många veganska produkter på kampanj”, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Lidls fasta sortiment innehåller cirka 2 procent vegetariska alternativ, men andelen ökar ständigt.

Vemondo är Lidl Sveriges eget märke för veganska och vegetariska varor. Sortimentet omfattar bland annat kokosyoghurt, pizza, ekologisk tofu, glass och nuggets. Samtliga av produkterna från Vemondo är klimatkompenserade via certifikat som stödjer tre samarbetsprojekt: förnyelsebar energi i Indien, rent vatten – och minskat behov av att koka det – i Eritrea samt återplantering av skog i Uganda. Certifikaten kompenserar för de utsläpp av växthusgaser som orsakats under produktens hela livscykel.

I Lidls veganska och vegetariska sortiment finns även andra välkända märken, såsom Anamma, Oatly och Naturli.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623