Sedan några år tillbaka finns möjligheten för livsmedelsproducenter som säljer produkter med bäst före-datum att använda tilläggsmärkningen ”ofta bra efter”. Nu har Livsmedelsverket undersökt om konsumenterna känner till ”bäst före” med tilläggningsmärkningen ”ofta bra efter” och om märkningen kan bidra till minskat matsvinn.
Undersökningen visar att 44 procent av konsumenterna har låg kännedom om ”bäst före – ofta bra efter” eller inte alls hört talas om den, medan strax över hälften känner till den. Efter att ha fått en beskrivning av vad märkningen innebär uppger sammanlagt 81 procent att det är en bra märkning. De säger också att de skulle använda sina sinnen och titta, lukta, smaka på maten innan de eventuellt slänger den om produkten är märkt med ”bäst före – ofta bra efter”.
Nästan alla i undersökningen, 91 procent, förstår att maten oftast går bra att äta efter att bäst före-datumet har passerat och 86 procent tycker att tillägget ”ofta bra efter” är ett bra sätt att märka livsmedel.
Karin Fritz, är projektledare för Livsmedelsverkets matsvinnprojekt. Hon ser goda möjligheter att minska matsvinnet, om fler produkter kan märkas med ”bäst före – ofta bra efter”.
”Nu vi vet att konsumenter har en positiv inställning till den här märkningen. Det är glädjande.”
Syftet med tillägget ”ofta bra efter” är att förtydliga att många produkter håller längre än bäst före-datumet. Idag används märkningen bland annat av en del mejeriföretag i deras arbete med att minska matsvinn i hushållen. Nu hoppas Livsmedelsverket att undersökningen kan bidra till att fler livsmedelsproducenter börjar använda den.
”Det är viktigt att konsumenterna känner till märkningen och lär sig vad den betyder. Här har vi ett gemensamt jobb att göra med branschen”, säger Karin Fritz.
Undersökningen har genomförts av Origo med hjälp av en webbpanel under perioden 20-26 oktober 2021. Totalt intervjuades 403 personer mellan 18 och 75 år.
Konsumentundersökningen ”Bra före – ofta bra efter” kan laddas ner här