80 % tror på mindre matsvinn med ”bäst före – ofta bra efter”

PUBLICERAD: 22 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Sedan några år tillbaka finns möjligheten för livsmedelsproducenter som säljer produkter med bäst före-datum att använda tilläggsmärkningen ”ofta bra efter”. Nu har Livsmedelsverket undersökt om konsumenterna känner till ”bäst före” med tilläggningsmärkningen ”ofta bra efter” och om märkningen kan bidra till minskat matsvinn.

Undersökningen visar att 44 procent av konsumenterna har låg kännedom om ”bäst före – ofta bra efter” eller inte alls hört talas om den, medan strax över hälften känner till den. Efter att ha fått en beskrivning av vad märkningen innebär uppger sammanlagt 81 procent att det är en bra märkning. De säger också att de skulle använda sina sinnen och titta, lukta, smaka på maten innan de eventuellt slänger den om produkten är märkt med ”bäst före – ofta bra efter”.

Nästan alla i undersökningen, 91 procent, förstår att maten oftast går bra att äta efter att bäst före-datumet har passerat och 86 procent tycker att tillägget ”ofta bra efter” är ett bra sätt att märka livsmedel.

Karin Fritz, är projektledare för Livsmedelsverkets matsvinnprojekt. Hon ser goda möjligheter att minska matsvinnet, om fler produkter kan märkas med ”bäst före – ofta bra efter”.

”Nu vi vet att konsumenter har en positiv inställning till den här märkningen. Det är glädjande.”

Syftet med tillägget ”ofta bra efter” är att förtydliga att många produkter håller längre än bäst före-datumet. Idag används märkningen bland annat av en del mejeriföretag i deras arbete med att minska matsvinn i hushållen. Nu hoppas Livsmedelsverket att undersökningen kan bidra till att fler livsmedelsproducenter börjar använda den.

”Det är viktigt att konsumenterna känner till märkningen och lär sig vad den betyder. Här har vi ett gemensamt jobb att göra med branschen”, säger Karin Fritz.

Undersökningen har genomförts av Origo med hjälp av en webbpanel under perioden 20-26 oktober 2021. Totalt intervjuades 403 personer mellan 18 och 75 år.

Konsumentundersökningen ”Bra före – ofta bra efter” kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown