Lantmännen investerar i SimSuFoodS

PUBLICERAD: 13 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Andreas Gundberg är VD på SimSuFoodS.|

Lantmännen går in som delägare i SimSuFoodS som tillverkar och säljer livsmedel baserade på svenskodlade växtbaserade proteiner. Lantmännen har under många år producerat ingredienser för växtbaserade livsmedel och stärker genom investeringen sin position inom det snabbväxande segmentet.

I ett steg att möta den ökade efterfrågan på växtbaserade livsmedel går Lantmännen in som delägare i SimSuFoodS, vars produkter idag främst riktar sig mot storkök och offentlig sektor.

SimSuFoodS grundades 2019 och tillverkar och säljer proteinrika växtbaserade produkter i form av pulver som blandas med vätska, kryddor och andra råvaror till olika maträtter, som vegetarisk kebab, grönsaksbiffar och schnitzel.

”Vi är otroligt glada att Lantmännen går in som delägare i SimSuFoodS. Tillsammans ökar vi kompetensen i värdekedjan för gröna proteiner och bidrar med vårt koncept till minskad klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion”, säger Andreas Gundberg, VD på SimSuFoodS.

I och med förvärvet skapar Lantmännen förutsättningar för ett närmare samarbete med marknadens aktörer samtidigt som Lantmännens storlek möjliggör en starkare utveckling för SimSuFoodS produkter.

”Förvärvet är ett steg i rätt riktning för Lantmännen, eftersom vi genom detta samarbete skapar ytterligare värde från våra medlemmars gårdar och med det kan erbjuda ännu fler hälsosamma produkter till viktiga verksamheter inom både offentlig och privat sektor”, säger Magnus Kagevik, COO (Chief Operating Officer) på Lantmännen.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx