Ny studie: Vi tillbringar allt mindre tid i matbutiken

PUBLICERAD: 10 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari

||

Retail Academics har på uppdrag av DLF genomfört världens största beteendestudie i matvarubutik, där man med hjälp av eye tracking-glasögon, som filmar och följer ögats rörelser i detalj, kodat av kundernas beteende.

Studien visar på stora beteendeförändringar som kan tillskrivas Corona och andra samhällsomvandlingar. Sedan 2017 tillbringar vi mindre tid i matvarubutiker. I en supermarket stannar vi 7,5 minuter, vilket är en minskning med 2,5 minuter. Vi besöker också färre avdelningar i butiken, har mer bråttom och håller oss till huvudkundvarvet i större utsträckning. Både tidsminskningen och hur vi rör oss kommer att påverka försäljningen ur butik, enligt Patrik Thulin, VD på Retail Academics.

Stora förändringar har också skett när det gäller vilka avdelningar i butiken som besöks. Exempelvis tillbringar vi 50 procent mer tid i djupfrystavdelningen samtidigt som besöksfrekvensen i avdelningarna för färskt kött och fågel har minskat med en tredjedel. De som jobbar hemifrån efterfrågar snabba luncher, varför djupfrystkategorin ökat markant. I en hypermarket med 30 000 varor uppmärksammar kunden bara 76 unika varor. Det innebär att kunden missar 99,7 procent av butikens totala sortiment. Av dessa 76 varor köper man till slut i genomsnitt endast 14, vilket är en minskning med två varor sedan 2017.

Konsumenter beskrivs som extremt vanestyrda och för att bryta ”autopiloten” behövs inspiration, något som också efterfrågas av 25 procent av kunderna. Studien visar att exponeringar som bidrar till inspiration säljer nästan dubbelt så bra, ändå upplever kunderna en brist på inspiration i butik. I studien ges insikter om hur väl butikens olika kampanjplatser fungerar.
Rapporten innehåller även en kvantitativ undersökning om hur Covid-19 har påverkat och bedöms komma att påverka konsumenternas inköp av dagligvaror.

Den som önskar ta del av rapporten i sin helhet kan kontakta Mathias Dittrich på DLF

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland