Retail Academics har på uppdrag av DLF genomfört världens största beteendestudie i matvarubutik, där man med hjälp av eye tracking-glasögon, som filmar och följer ögats rörelser i detalj, kodat av kundernas beteende.
Studien visar på stora beteendeförändringar som kan tillskrivas Corona och andra samhällsomvandlingar. Sedan 2017 tillbringar vi mindre tid i matvarubutiker. I en supermarket stannar vi 7,5 minuter, vilket är en minskning med 2,5 minuter. Vi besöker också färre avdelningar i butiken, har mer bråttom och håller oss till huvudkundvarvet i större utsträckning. Både tidsminskningen och hur vi rör oss kommer att påverka försäljningen ur butik, enligt Patrik Thulin, VD på Retail Academics.
Stora förändringar har också skett när det gäller vilka avdelningar i butiken som besöks. Exempelvis tillbringar vi 50 procent mer tid i djupfrystavdelningen samtidigt som besöksfrekvensen i avdelningarna för färskt kött och fågel har minskat med en tredjedel. De som jobbar hemifrån efterfrågar snabba luncher, varför djupfrystkategorin ökat markant. I en hypermarket med 30 000 varor uppmärksammar kunden bara 76 unika varor. Det innebär att kunden missar 99,7 procent av butikens totala sortiment. Av dessa 76 varor köper man till slut i genomsnitt endast 14, vilket är en minskning med två varor sedan 2017.
Konsumenter beskrivs som extremt vanestyrda och för att bryta ”autopiloten” behövs inspiration, något som också efterfrågas av 25 procent av kunderna. Studien visar att exponeringar som bidrar till inspiration säljer nästan dubbelt så bra, ändå upplever kunderna en brist på inspiration i butik. I studien ges insikter om hur väl butikens olika kampanjplatser fungerar.
Rapporten innehåller även en kvantitativ undersökning om hur Covid-19 har påverkat och bedöms komma att påverka konsumenternas inköp av dagligvaror.
Den som önskar ta del av rapporten i sin helhet kan kontakta Mathias Dittrich på DLF