De ska utveckla växtbaserad mat av svenska råvaror

PUBLICERAD: 2 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I ett nytt forskningsprojekt ska Orkla och Lantmännen tillsammans med forskningsinstitutet RISE öka tillgången på svenska proteinråvaror och få ut fler växtbaserade produkter på marknaden. Projektet som ska utveckla nästa generation av växtbaserad vardagsmat har tilldelats tre miljoner kronor av innovationsmyndigheten Vinnova.

Trots att efterfrågan och utbudet av växtbaserad mat ökar är få produkter idag baserade på svensk råvara och förädlingsledet till texturerat protein saknas helt i Sverige. Därför genomför nu Vinnova en satsning på innovationer för förädling av växtbaserade råvaror som ska bidra till att stärka svensk livsmedelssektors konkurrenskraft. Samarbetet mellan Orkla, Lantmännen och RISE för att utveckla nästa generations växtbaserade livsmedel är ett av totalt 17 utvalda projekt som nu fått finansiering av Vinnova.

”Vi behöver skapa attraktiva alternativ som samtidigt är hälsosamma. Jag hoppas att vi kan påverka hela den vegetabiliska värdekedjans förädling och utveckla nästa generations hälsosamma och hållbara svenska matprodukter”, säger Anders Högberg, forskningschef, på Orkla Sverige.

Den växtbaserade vardagsmaten behöver utvecklas vidare både med hänsyn till klimatet och ur näringssynpunkt, till exempel med avseende på innehåll av järn och andra viktiga mineraler. Produkterna som tas fram inom ramen för projektet kommer att vara de första att både baseras helt på svenska råvaror (ärta, havre, vetegluten) och att helt förädlas och produceras i Sverige.

”Gröna proteiner är ett viktigt forsknings- och utvecklingsområde för framtiden. När allt fler väljer en varierad kost där de vegetariska alternativen får ta större plats blir det viktigt att utveckla produktutbudet, både vad gäller smak, textur och näringsinnehåll. Alla dessa egenskaper och miljövinster finns att hämta i svenska råvaror som behandlas på rätt sätt”, säger Karin Arkbåge, projektledare inom livsmedelsforskning på Lantmännen R&D.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894