Glada bonden tar upp striden om osten från Boxholm

PUBLICERAD: 30 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Sedan Arla, som äger varumärket Boxholm, har stämt Glada bonden för varumärkesintrång, genstämmer nu Glada bonden Arla för vilseledande marknadsföring.  

2019 la Arla ner mejeriet i Boxholm och flyttade produktionen till Östersund. Efter protester från lokalbefolkningen och flera turer har föreningen Glada bonden tagit upp osttillverkningen i Boxholm och i september 2021 lanserades Äkta Boxholms ost. Eftersom Arla äger varumärket Boxholm stämdes Glada bonden för varumärkesintrång. Nu genstämmer Glada bonden Arla för vilseledande marknadsföring och vill att Arlas ensamrätt till namnet ska upphävas.

”Vi har hela tiden hävdat att ost som tillverkas i Boxholm ska få namnges efter det. Vi har agerat efter vad vi anser är rätt och riktigt, i fri konkurrens med schysst attityd. Nu tvingade de fram en prövning i domstol, och det välkomnar vi så att vi får reda ut det här ordentligt. Det är ju inte rimligt att ost från Östersund är den enda som får heta Boxholm”, säger Glada bondens ordförande Anders Birgersson.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden