Starkt svenskt ”matlandslag” på Grüne Woche i Berlin

PUBLICERAD: 29 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Jordbruksverket handleder flera av företagen i 2022 års landslag, för att de ska vara väl förberedda inför sin medverkan vid Grüne Woche. Foto: Jordbruksverket

En stärkt svensk export av ekologiska livsmedel till Tyskland, det är målet när Sverige nu förbereder sin medverkan på en världens största matmässor: Internationale Grüne Woche i Berlin. Jordbruksverket gör satsningen mot bakgrund av att marknaden för ekologiska livsmedel i Tyskland växer rekordsnabbt.

Ekomarknaden i Tyskland har under flera år vuxit stadigt. Under 2020 ökade omsättningen med drygt 22 procent, vilket givetvis även öppnar dörren för svenska ekologiska producenter.

”Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter och det innebär en stor potential för svenska producenter. Målet med vår medverkan på Grüne Woche är att visa upp de mervärden som svensk livsmedelsproduktion har, i synnerhet den ekologiska. Samtidigt hoppas vi att deltagandet kan få fler producenter här hemma att inse vilka möjligheter som finns”, säger Tobias Kreuzpointner, samordnare i organisationsgruppen för den svenska satsningen.

Bland de svenska företag som anmält intresse till att medverka på mässan har Jordbruksverket valt ut ett 20-tal att representera Sverige. Besökarna på mässan kommer att få möjlighet att smaka företagens produkter, alltifrån hantverksmässigt tillverkad vinäger och kryddblandningar till växtbaserade proteinprodukter. I den svenska montern finns även hantverksöl från åtta olika bryggare, hantverkscider, veganska shakes, läsk, kombucha och mjöd.

De utvalda utställarna är både små och stora företag med produktion i Sverige och som i största möjliga utsträckning använder svenska råvaror. Produkterna som visas på mässan är ekologiska med EU-certifiering eller Krav-märkning eller sådana som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera.

”Mässan är en fantastisk möjlighet för de svenska företagen att få tillgång till en testarena för att öka sin kunskap och få erfarenheter som de sedan kan arbeta vidare med i sina egna exportstrategier”, säger Tobias Kreuzpointner.

Internationale Grüne Woche är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård som årligen arrangeras i Berlin. Mässan hade 2020 runt 400 000 besökare och utställare från drygt 70 länder. Sverige har tidigare deltagit tre gånger med fokus på måltidsturism: 2018, 2019 och 2020. Grüne Woche pågår den 21-30 januari 2022. 2022 arrangeras mässan med så kallat 2G-koncept, där enbart fullt vaccinerade och nyligen tillfrisknade har tillträde.

Medverkar gör bland andra:
• Lundabryggeriet
• Nääs Gårdsbryggeri
• Qvänum Mat & malt
• Råå Bryggeri
• Göteborgs Nya Bryggeri
• Wetterstadens Bryggeri
• Smögenbryggar´n
• Remmarlöv Gårdsbryggeri
• Mjödhamnen, Hällefors
• Grinnemo Hallon och Honung, Gräsmark
• Hempster Sweden, Sköldinge
• Malmö Vinägerfabrik, Vellinge
• The Nordic Soda Company, Norrköping
• Orkla Foods,
• Pomologik, Strängnäs
• Roots of Malmö, Malmö
• Swedish Temptations, Karlshamn
• Sörgården Måla, Arboga
• Österlenkryddor, Köpingebro

Mer information om de svenska företag som medverkar i Grüne Woche 2022 finns här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623