Vaccinerade svenskar vill fira jul med vänner och släkt

PUBLICERAD: 25 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Några av de 60-tal julmatsnyheter från Livsmedelsföretagens medlemmar som presenterades vid en julmatspressträff. Foto: Livsmedelsföretagen

Coronavaccinet har rört om i julgrytan. I år kommer 38% av svenskarna äta julbord ute och 30% planerar att fira jul med andra än närmaste familjen, en kraftig ökning jämfört med 2020. På julbordet vill man ha svenskproducerad julskinka, julmust och ris à la Malta, allt enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning via Demoskop. 

På uppdrag av Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1 473 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år.

Några utdrag:

• Det viktigaste med julmaten är att den är svenskproducerad och av extra hög kvalitet. Minst viktigt är att den är nyttig.
• Favoriträtterna på julbordet är julskinka (28%), Jansson (15%) och sill (10%).
• Efter att ha minskat i popularitet några år så vänder julskinkans formkurva uppåt igen, från 25% (2020) till 28% (2021).
• Julbordet ska helst domineras av kött och chark, med fisk- och skaldjur på en avlägsen andraplats.
• På frågan om man serverar något oväntat på julbordet svarar svenskarna bland annat kålrotslåda, kalkon, grisfötter och kroppkakor.
• Den överlägset populäraste drycken till julmaten är julmust, följt av julöl, vatten och snaps.
• Snaps är en generationsfråga. 43% av alla över 65 år vill ha snaps till julmaten, men bara 26% av 18-39-åringarna.
• Favoritefterrätt/julgodis är fortfarande ris à la Malta (16%), men knäck (12%) och lussebullar (12%) ökar och närmar sig toppen

I och med coronavaccinet vill fler i år äta julbord på restaurang – 38% jämfört med 7% 2020. Fler (30%) planerar även att fira jul med andra än den närmaste familjen, jämfört med 2020 (16%).

”Det här är glädjande för restaurangbranschen som ju har drabbats extra svårt av pandemin. Men det är också goda nyheter för många av våra mindre medlemsföretag, till exempel lokala bryggerier, bagerier, konditorier och charkuterister, som ofta levererar just till restauranger. För många av våra medlemmar är julen den viktigaste tiden på året ur ett ekonomiskt perspektiv, och det är nu man bygger upp sina marginaler för nästa år”, säger Björn Hellman, VD i Livsmedelsföretagen.

Vaccinet har även påverkat hur vi handlar vår julmat.

• För att minska risken för smitta anger 34% att de kommer handla julmaten när det är färre människor i butiken. 2020 var den siffran 50%
• 51% säger att de kommer att handla precis som vanligt i år, jämfört med 30% 2020.
• Samtidigt ökar antalet som kommer att beställa hem hela eller delar av julmaten till 8%, jämfört med 5% 2020.

”Coronapandemin har bidragit till ett digitalt grodhopp som många av oss märkt av med teamsmöten och digitala event. Men det har också skyndat på matkonsumtionstrender som länge legat och bubblat, som att beställa hem rätter till julbordet och att handla mat på nätet. Det här är en intressant utveckling och en möjlighet för livsmedelsföretag att komma närmare konsumenterna och runda dagligvaruhandeln”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagens julundersökning 2021 kan laddas ner här

Se årets nya julprodukter här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.