Coronavaccinet har rört om i julgrytan. I år kommer 38% av svenskarna äta julbord ute och 30% planerar att fira jul med andra än närmaste familjen, en kraftig ökning jämfört med 2020. På julbordet vill man ha svenskproducerad julskinka, julmust och ris à la Malta, allt enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning via Demoskop.
På uppdrag av Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1 473 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år.
Några utdrag:
• Det viktigaste med julmaten är att den är svenskproducerad och av extra hög kvalitet. Minst viktigt är att den är nyttig.
• Favoriträtterna på julbordet är julskinka (28%), Jansson (15%) och sill (10%).
• Efter att ha minskat i popularitet några år så vänder julskinkans formkurva uppåt igen, från 25% (2020) till 28% (2021).
• Julbordet ska helst domineras av kött och chark, med fisk- och skaldjur på en avlägsen andraplats.
• På frågan om man serverar något oväntat på julbordet svarar svenskarna bland annat kålrotslåda, kalkon, grisfötter och kroppkakor.
• Den överlägset populäraste drycken till julmaten är julmust, följt av julöl, vatten och snaps.
• Snaps är en generationsfråga. 43% av alla över 65 år vill ha snaps till julmaten, men bara 26% av 18-39-åringarna.
• Favoritefterrätt/julgodis är fortfarande ris à la Malta (16%), men knäck (12%) och lussebullar (12%) ökar och närmar sig toppen
I och med coronavaccinet vill fler i år äta julbord på restaurang – 38% jämfört med 7% 2020. Fler (30%) planerar även att fira jul med andra än den närmaste familjen, jämfört med 2020 (16%).
”Det här är glädjande för restaurangbranschen som ju har drabbats extra svårt av pandemin. Men det är också goda nyheter för många av våra mindre medlemsföretag, till exempel lokala bryggerier, bagerier, konditorier och charkuterister, som ofta levererar just till restauranger. För många av våra medlemmar är julen den viktigaste tiden på året ur ett ekonomiskt perspektiv, och det är nu man bygger upp sina marginaler för nästa år”, säger Björn Hellman, VD i Livsmedelsföretagen.
Vaccinet har även påverkat hur vi handlar vår julmat.
• För att minska risken för smitta anger 34% att de kommer handla julmaten när det är färre människor i butiken. 2020 var den siffran 50%
• 51% säger att de kommer att handla precis som vanligt i år, jämfört med 30% 2020.
• Samtidigt ökar antalet som kommer att beställa hem hela eller delar av julmaten till 8%, jämfört med 5% 2020.
”Coronapandemin har bidragit till ett digitalt grodhopp som många av oss märkt av med teamsmöten och digitala event. Men det har också skyndat på matkonsumtionstrender som länge legat och bubblat, som att beställa hem rätter till julbordet och att handla mat på nätet. Det här är en intressant utveckling och en möjlighet för livsmedelsföretag att komma närmare konsumenterna och runda dagligvaruhandeln”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagens julundersökning 2021 kan laddas ner här
Se årets nya julprodukter här