När pepparkaksfilen börjar dyka upp i skånska butiker – då är julen här! Även om det bara råkar vara november. I år har pepparkaksfilen återigen fått sällskap av förra årets succé Tomtekvarg från Lindahls samt Allerums Högtidsost från Skånemejeriers breda sortiment. Det bäddar onekligen för en GOD jul!
Skånemejeriers Pepparkaksfil har blivit en måste-produkt i matbutikernas julsortiment. Helt enkelt en självklarhet på frukostbordet under den allt längre julsäsongen som nu börjar redan i oktober.
”Pepparkaksfilen är en riktig framgångshistoria i Skånemejeriers sortiment. När den kom till för nästan 20 år sedan var det en rolig chansning för att förnya utbudet. Sedan dess har efterfrågan bara ökat för varje år och 2020 sålde vi totalt över 300 ton pepparkaksfil. Vi kan helt enkelt inte ha en GOD jul utan pepparkaksfilen i sortimentet”, säger Martina Pettersson, Marketing Manager på Skånemejerier.
Redan nu märks samma efterfrågan på förra årets julnyhet, Lindahls Tomtekvarg. Den proteinrika tomtekvargen har en välbekant julsmak av jordgubb och vanilj som de flesta godisälskare känner till. En perfekt kombination av gott och nyttigt som garanterat höjer julstämningen även för den hälsomedvetna.
”Det är en del av Lindahls DNA att erbjuda en bred, innovativ och lite rolig portfölj med överraskande limited editions. Tomtekvargen välkomnades med öppen famn när den lanserades förra året, förhoppningsvis är den här för att stanna”, säger Martina Pettersson.
Samtidigt är julfrukosten inte komplett utan en riktigt god Julost. Till julen äter svenskarna närmare 3000 ton ost till ett värde av nästan 270 miljoner kronor*. Allerum Högtidsost som lanserades för ett år sedan är en helt ny osttyp i kategorin. En lagrad, grynpipig och smakrik säsongsost med unik bakteriekultur – perfekt på julbordet!
För att ge extra julstämning har även Skånemejeriers mjölk, Åsens mjölk och Bravos juice fått en extra julig design. En riktigt god jul önskar vi på Skånemejerier!
* Källa: AC Nielsen Total hårdost MAT v51 och 52 2019, DVH TOT