Klimatberäknade måltider ska minska Nordrests utsläpp

PUBLICERAD: 18 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Restaurangföretaget Nordrest inför klimatberäkning av alla måltider på menyn i sina 100 restauranger. Målet är att uppmuntra till klimatsmarta val och bidra till minskade CO2eutsläpp. Åtgärden förväntas leda till en minskning av företagets CO2e-utsläpp med cirka 5 000 ton per år, vilket motsvarar utsläpp från cirka 2 miljoner mil med bil.

Nordrest kommer att använda Klimatos verktyg som beräknar klimatpåverkan som CO2e per måltid. Beräkningarna baseras på certifierade klimatdata och WWF:s riktlinjer för hållbara måltider och konceptet One Planet Plate. Redan i augusti 2020 infördes klimatberäknade menyer på de fem restauranger som Nordrest driver på Volvo Cars.

”Vi vill vara drivande i branschen när det gäller både koncept och hållbarhet. Det är fortfarande ovanligt bland restauranger att klimatberäkna hela menyn hela tiden. Vi har sett positiva resultat i de restauranger där vi redan har klimatberäknade menyer, därför inför vi det nu överallt”, säger Michael Bühring, VD på Nordrest.

Nordrest serverar i cirka 50 000 måltider per dag. Om varje restaurang kan bidra till att sänka den genomsnittliga klimatpåverkan per måltid från 2,0 kg CO2e till 1,5 kg, betyder det att utsläppen kan minskas med cirka 5 000 ton CO2e på ett år. En genomsnittlig skandinavisk måltid har idag ett utsläpp på 1,7 kg CO2e. Enligt WWF/One Planet Plate måste vi ner till 0,5 kg CO2e per rätt för att nå målet i Parisavtalet.

”Tillsammans med Nordrest har vi nu möjligheten skapa positiv påverkan i stor skala. Eftersom Nordrest har så många och olika typer av restauranger kan vi inspirera skolelever så väl som restauranggäster till att göra mer klimatsmarta val”, säger Christoffer Connée, Co-founder & Head of Business Development på Klimato.

Nordrest övriga aktiviteter för minskade utsläpp från maten som serveras:

• Öka mängden vegetabilier och minska mängden animalier på tallriken.
• Utgå från närodlat, säsongsanpassat och hög andel vegetabilier när menyerna komponeras.
• Presentera det vegetariska alternativet först i menyn och på bufféer.
• All mat på samma tallrik – ingen separat assiett till sallad, vilket gör det lättare för gästerna att äta enligt tallriksmodellen samtidigt som det minskar matsvinnet.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1