Matsmart tar in nytt kapital till internationell expansion

PUBLICERAD: 10 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto:Magnus Sandberg

Matsmart ska accelerera den internationella expansionstakten ytterligare och tar in 240 miljoner kronor och en ny investerare: London-baserade Blume Equity. Kapitalanskaffningen görs som ett tillägg till den serie C-finansieringsrunda som genomfördes i mars i år och som gav bolaget 350 miljoner. Med det senaste kapitaltillskottet har Matsmart totalt sett rest 950 miljoner kronor.

Karl Andersson, Matsmarts VD och grundare, kommenterar den senaste kapitalanskaffningen:

Vi har ett väldigt starkt momentum just nu, där vår europeiska kundbas växer snabbt bland både hållbarhetsmedvetna och prisfokuserade målgrupper. Samtidigt har vi aldrig sett ett större intresse från investerare att stötta bolag som vårt, som har affärsmodeller som bidrar till de globala hållbarhetsmålen. Vi kunde inte vara bättre positionerade för att fortsätta vår internationella expansion – och på den resan kommer Blume Equity utan tvekan att kunna hjälpa oss på ett jättebra sätt.”

Blume Equity investerar uteslutande i techbolag inom mat- och hälsosektorerna som bidrar till mer hållbara system. Matsmart är Blume Equitys andra investering. Michelle Capiod, medgrundare och partner på Blume Equity, bekräftar att investmentbolagets beslut att investera i Matsmart handlar om en mission att bidra till hållbar utveckling:

Vi är jätteglada över att kunna samarbeta med Karl och teamet och bidra i den snabba expansionsfas som bolaget befinner sig i. Hittills har teamet bakom Matsmart byggt en skalbar affär som adresserar en av det globala matsystemets största utmaningar med ett lika enkelt som genialt koncept: att hjälpa konsumentföretag hantera sitt överskott, säkerställa att det inte går till spillo utan istället erbjuda det till konsumenter till fantastiska priser. Affären är en trippel-win, för producenter, konsumenter och för planeten. Från vår sida faller det sig naturligt att stötta Matsmarts team och affär – de driver åt samma håll som vi på Blume Equity. Vi jobbar uteslutande med bolag som har modeller som transformerar våra mat och hälsosystem i hållbar riktning.”

Flera av Matsmarts befintliga ägare har deltagit i denna finansieringsrunda vid sidan av Blume Equity. Däribland SEB Private Equity och Gullspång Re:Food Invest. Setterwalls Advokatbyrå har gett legalt bistånd i samband med affären.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623