Greenfood ger ut hållbarhetslänkad obligation

PUBLICERAD: 9 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

David von Laskowski är VD och koncernchef för Greenfood Group.

Greenfood har emitterat en fyraårig hållbarhetslänkad obligation om 1 050 MSEK. Obligationen, som är kopplad till målen i Greenfoods hållbarhetramverk, blev snabbt övertecknad.

”Obligationen ger Greenfood större finansiell flexibilitet för att investera i fler hållbarhetsprojekt och i framtida tillväxt. Samtidigt är obligationen ett tydligt och transparent synliggörande av våra väldigt ambitiösa klimatmål”, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group.

Greenfood har kopplat obligationen till utfallet på tre definierade hållbarhetsmål som ligger i linje med koncernens hållbarhetsstrategi:

• Minska klimatutsläpp från Scope 1 och Scope 2 med 55% per ton sålt livsmedel.
• Definiera Science Based CO2 -utsläppsminskningsmål och bli validerad av SBTi.
• Minska matsvinnet med 20% till 2025 och med 45% till 2030.

The Governance Group (TGG) har genomfört en oberoende granskning av ramverket och målens utformning och ambitionsnivå. I den granskningen får ramverket en A-rating.

”Att få högsta betyg på vårt hållbarhetsramverk är ett kvitto på att vi utvecklar vårt hållbarhetsarbete i rätt riktning och att marknaden ser att vi har satt ambitiösa miljömål”, säger David von Laskowski.

Obligationen kommer att noteras på Frankfurt och Nasdaq Stockholm.

Greenfood har de senaste åren växt till en ledande aktör inom hälsosam convenience-mat och ligger i framkant inom teknik och hållbarhet. Koncernen använder bland annat artificiell intelligens (AI) för att bekämpa matsvinn i sina salladsbarer och har investerat i ett nytt centrum för hållbar och hälsosam mat med effektiva kylsystem och modern värmeåtervinning samt en solcellsanläggning som ska täcka delar av verksamhetens elbehov.

Mer information om målen och ramverket finns här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden