Greenfood har emitterat en fyraårig hållbarhetslänkad obligation om 1 050 MSEK. Obligationen, som är kopplad till målen i Greenfoods hållbarhetramverk, blev snabbt övertecknad.
”Obligationen ger Greenfood större finansiell flexibilitet för att investera i fler hållbarhetsprojekt och i framtida tillväxt. Samtidigt är obligationen ett tydligt och transparent synliggörande av våra väldigt ambitiösa klimatmål”, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group.
Greenfood har kopplat obligationen till utfallet på tre definierade hållbarhetsmål som ligger i linje med koncernens hållbarhetsstrategi:
• Minska klimatutsläpp från Scope 1 och Scope 2 med 55% per ton sålt livsmedel.
• Definiera Science Based CO2 -utsläppsminskningsmål och bli validerad av SBTi.
• Minska matsvinnet med 20% till 2025 och med 45% till 2030.
The Governance Group (TGG) har genomfört en oberoende granskning av ramverket och målens utformning och ambitionsnivå. I den granskningen får ramverket en A-rating.
”Att få högsta betyg på vårt hållbarhetsramverk är ett kvitto på att vi utvecklar vårt hållbarhetsarbete i rätt riktning och att marknaden ser att vi har satt ambitiösa miljömål”, säger David von Laskowski.
Obligationen kommer att noteras på Frankfurt och Nasdaq Stockholm.
Greenfood har de senaste åren växt till en ledande aktör inom hälsosam convenience-mat och ligger i framkant inom teknik och hållbarhet. Koncernen använder bland annat artificiell intelligens (AI) för att bekämpa matsvinn i sina salladsbarer och har investerat i ett nytt centrum för hållbar och hälsosam mat med effektiva kylsystem och modern värmeåtervinning samt en solcellsanläggning som ska täcka delar av verksamhetens elbehov.
Mer information om målen och ramverket finns här