Mondelēz Internationals egna transporter i Sverige, Finland och Danmark går från och med 1 november på andra generationens HVO-bränsle, ett förnybart dieselalternativ helt baserat på matavfall, som beräknas reducera 2100 ton koldioxidutsläpp årligen, vilket är en minskning med 88 procent.
Sedan maj 2021 har Mondelēz International använt sig av HVO-diesel på utvalda transporter från fabrik till lager för att minska sina koldioxidutsläpp. Från och med den 1 november kommer bolaget att använda HVO-bränsle vid samtliga transporter med transportföretaget Frode Laursen, en förändring som beräknas reducera CO2-utsläpp med 2100 ton per år.
”Som en del av vårt arbete med att minska våra utsläpp ytterligare samarbetar vi med transportföretaget Frode Laursen och byter till HVO-diesel i samtliga transporter de gör för oss. Den här omställningen behövs för att vi ska minska vårt klimatavtryck och på så sätt bidra till att bromsa den globala uppvärmningen. Vi ser det här som en viktig milstolpe i vårt arbete med att skapa en hållbar framtid och hoppas att fler gör som vi”, säger Martina Flemström, VD för Mondelēz International i Sverige och Finland.
HVO-bränsle beskrivs som ett andra generationens, syntetiskt dieselalternativ baserat på matavfall, som eliminerar upp till 88 procent av netto CO2 och avsevärt minskar utsläppen av kväveoxid, kvävedioxid, partiklar och kolmonoxid.
”Det är absolut nödvändigt att vi vidtar åtgärder och vi är glada över denna möjlighet att hjälpa Mondelēz International att minska sitt CO2-avtryck genom att byta till HVO. Vi vill hjälpa till med att ta itu med de globala klimatutmaningar som världen står inför på grund av alltför stora koldioxidutsläpp och tillsammans med Mondelēz International tar vi detta ansvar på allvar, och detta är ett utmärkt resultat av våra gemensamma ansträngningar för att minska miljöpåverkan från våra aktiviteter, säger Thomas Corneliussen, VD för Frode Laursen.