Mondelēz International ska minska utsläpp från transporter

PUBLICERAD: 2 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Mondelēz Internationals egna transporter i Sverige, Finland och Danmark går från och med 1 november på andra generationens HVO-bränsle, ett förnybart dieselalternativ helt baserat på matavfall, som beräknas reducera 2100 ton koldioxidutsläpp årligen, vilket är en minskning med 88 procent.

Sedan maj 2021 har Mondelēz International använt sig av HVO-diesel på utvalda transporter från fabrik till lager för att minska sina koldioxidutsläpp. Från och med den 1 november kommer bolaget att använda HVO-bränsle vid samtliga transporter med transportföretaget Frode Laursen, en förändring som beräknas reducera CO2-utsläpp med 2100 ton per år.

”Som en del av vårt arbete med att minska våra utsläpp ytterligare samarbetar vi med transportföretaget Frode Laursen och byter till HVO-diesel i samtliga transporter de gör för oss. Den här omställningen behövs för att vi ska minska vårt klimatavtryck och på så sätt bidra till att bromsa den globala uppvärmningen. Vi ser det här som en viktig milstolpe i vårt arbete med att skapa en hållbar framtid och hoppas att fler gör som vi”, säger Martina Flemström, VD för Mondelēz International i Sverige och Finland.

HVO-bränsle beskrivs som ett andra generationens, syntetiskt dieselalternativ baserat på matavfall, som eliminerar upp till 88 procent av netto CO2 och avsevärt minskar utsläppen av kväveoxid, kvävedioxid, partiklar och kolmonoxid.

”Det är absolut nödvändigt att vi vidtar åtgärder och vi är glada över denna möjlighet att hjälpa Mondelēz International att minska sitt CO2-avtryck genom att byta till HVO. Vi vill hjälpa till med att ta itu med de globala klimatutmaningar som världen står inför på grund av alltför stora koldioxidutsläpp och tillsammans med Mondelēz International tar vi detta ansvar på allvar, och detta är ett utmärkt resultat av våra gemensamma ansträngningar för att minska miljöpåverkan från våra aktiviteter, säger Thomas Corneliussen, VD för Frode Laursen.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623