Kale United köper leverantör av växtbaserade matkassar

PUBLICERAD: 1 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Kale Uniteds grundare Måns Ullerstam. Foto: Kale United/Petrus Iggström

Kale United växer efter förvärvet av Enkla Kassen, som levererar växtbaserade matkassar. Tillskottet ska aktivera distributionskedjan hos koncernens tidigare bolag Kale Foods och restaurangerna under Planticize. Efter en snabb svensk expansion är målet att introducera Enkla Kassen utomlands.

Efter att ha utvärderat alla aktörer inom matkassar gjorde Kale United bedömningen att Enkla Kassen var den leverantör som bäst motsvarade förväntningarna på hållbar affärsutveckling, värdegrund och kundunderlag. Med Enkla Kassens fokus på snabblagad växtbaserad vardagsmat och smarta logistikkedjor förväntas företaget ha stor tillväxtpotential och goda möjligheter att expandera globalt. Enkla Kassen sällar sig nu till Kale Uniteds företagsportfölj med bolag, som Bärta, Astrid & Aporna, Mycorena, Heura Foods, med flera.

”Vår helt växtbaserade portfölj har gjort en enorm resa sedan starten 2018. Idag är vi i ett läge där vi kan börja kombinera innehavet så att synergierna mellan bolagen läggs ovanpå själva innovationsvärdet. Enkla Kassen är ett viktigt steg för oss och våra aktieägare”, säger Måns Ullerstam, grundare av Kale United.

Planen är nu att bredda affärsverksamheten och därefter introducera Enkla Kassen utomlands. De första prioriteringarna för Enkla Kassen är att tillsätta en ny ledningsgrupp och VD för att möjliggöra en ny expansiv fas. Förvärvet ska också möjliggöra snabb tillväxt av tjänsten genom ett kapitaltillskott från Kale United.

”Vårt mål har alltid varit att förenkla det växtbaserade valet. Nu har vi tagit Enkla Kassen till en plats där vi är redo att växa och ta marknadsandelar i Sverige och utomlands. Vi har hittills hjälpt ca 0,1 procent av Sveriges befolkning att äta mer växtbaserat i vardagen och vi ser en positiv trend i Sverige där fler äter mer hållbart. Men omställningen behöver gå mycket snabbare för att nå målet att begränsa uppvärmningen av planeten till +1,5°C. Att Kale United går in som ny ägare och affärsutvecklare ligger helt i linje med vår ambition”, säger Johannes Källgren, grundare av Enkla Kassen.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland