Traditionellt men hälsosamt trender på årets julbord

PUBLICERAD: 28 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nytt år och nya tag vid julbordet. Förra årets julbord stod i skymundan för pandemin men nu dukas det snart upp i hela landet. Så vad vill gästerna ha på sitt julbord och hur kan köket möta detta? Orkla FoodSolutions har tagit pulsen på julbordet 2021, som bland annat visar att var fjärde kvinna vill ha mer grönt på bordet.

Sedan 2016 har Orkla FoodSolutions kommit ut med konceptet ”Smarta Julbord” som hjälper restauranger och offentliga kök att skapa mer hållbara, gröna och moderna julbord och julserveringar.

I år publicerar man även en undersökning kring trender på julbordet:

  • Glöm cross over och fusion. Gästen vill ha klassiska smaker som förknippas med jul och traditionella kryddor, som nejlika, kanel, kryddpeppar, ingefära och anis.
  • Laga mer hälsosamt och modernt. Även om gästen vill ha klassiska smaker vill de gärna äta mer hälsosamt. Feta gräddsåser får stå tillbaka och portionerna får gärna vara mindre, så att man kan smaka på allt.
  • Var fjärde kvinna önskar ett mer vegetariskt julbord där rotfrukter och kål får ta större plats, och med vegobullar som alternativ till de traditionella köttbullarna. De hoppar gärna över rätter, som lutfisk, sylta och pastejer.
  • Sillen är tillbaka. Starten på julbordet är viktig och gästen vill gärna äta sill, såväl de traditionella smakerna som nya juliga kryddningar – en hållbar och god produkt.
  • Sober snaps. Under flera år har alkoholvanorna bland de yngre förändrats, där ökat fokus nu ligger på hälsa som får allt fler att välja alkoholfritt. Så se till att ha en alkoholfri snaps på bordet, för traditioner är fortfarande viktigt.
  • Många skippar gärna buffén. Servera i stället minibufféer vid varje sällskap.

Läs mer om trenderna på Orkla FoodSolutions Smarta Julbord.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623