Jonas Tunestål går från KLS Ugglarps till Scandi Standard

PUBLICERAD: 25 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Danish Crown

Kycklingkoncernen Scandi Standard har utsett Jonas Tunestål till ny VD och koncernchef. Scandi Standards nuvarande tillförordnade VD Otto Drakenberg fortsätter i sin roll tills Jonas Tunestål tillträder under inledningen av nästa år.

Jonas Tunestål har lång erfarenhet av köttbranschen, efter att ha tillbringat hela sin karriär på KLS Ugglarps. Sedan 2014 är han VD för KLS Ugglarps och executive vice president på Danish Crown. Jonas Tunestål är född 1979 och har en Executive MBA från Lunds universitet.

”Jonas Tunestål är helt rätt person för att realisera Scandi Standards fulla potential på en marknad där efterfrågan på kyckling ökar på grund av smak-, hälso- och hållbarhetsfaktorer. Han har bevisat att han kan skapa långsiktig lönsamhet i snabbväxande företag och han är dessutom en mycket uppskattad ledare, vilket var två av aspekterna som var avgörande för vårt beslut. Jag vill också passa på att uttrycka min stora uppskattning för det gedigna och omfattande förbättringsarbete som vår tillförordnade vd Otto Drakenberg just nu genomför för att vända verksamheten”, säger Johan Bygge, styrelseordförande i Scandi Standard.

Jonas Tunestål börjar på Scandi Standard senast den 1 maj nästa år. Otto Drakenberg kvarstår som tillförordnad VD tills dess.

”Jag ser verkligen fram emot att bli en del av teamet på Scandi Standard och få bidra till att vidareutveckla bolagets starka marknadsposition i Norden och Irland. Scandi Standard är ett intressant bolag med höga ambitioner i en spännande värdekedja med många möjligheter”, säger Jonas Tunestål.

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Koncernen har cirka 3 000 medarbetare och en årlig omsättning på cirka 10 miljarder kronor.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623