Sopköket är vinnare av Änglamarkspriset 2021

PUBLICERAD: 19 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Filip Lundin, Sopköket, med prischecken på 250 000 kronor.

Svenska folket har tillsammans med Änglamarksprisets jury röstat fram Sopköket, catering och restaurang från Stockholm, som vinnare av Änglamarkspriset 2021. Sopköket tilldelades Änglamarkspriset för sitt arbete mot matsvinn vid en digital ceremoni under måndagen och prisas med 250 000 kronor.

Änglamarkspriset 2021 delas ut av Kooperativa förbundet och fokuserar på ungas initiativ inom miljö och ekologi. Priset har delats ut sedan 2002 och har i år haft rekordmånga bidrag med en mer än tiofaldig ökning från fjolåret.

Sopköket är en restaurang- och cateringverksamhet i Stockholm som lagar mat på räddade råvaror från matbutiker. Sedan 2015 har Sopköket minskat matsvinnet med över 25 ton och skänkt över 17 000 måltider till behövande, samtidigt som man sysselsätter människor som står långt från arbetsmarknaden. Sopkökets vision är att om fyra år finnas i alla storstäder i Sverige.

”Sopkökets hållbara idé om att driva catering och restaurang på räddade råvaror tillsammans med samarbetspartners gör att de kan skänka måltider till behövande och samtidigt skapa arbetstillfällen för människor i utanförskap. Vi ser fram emot att följa deras resa när de nu planerar att lansera cirkulär fryst färdigmat på räddade råvaror och e-handel”, säger Charlotta Szczepanowski, ordförande i Änglamarksjuryn och chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

Sopköket tilldelas Änglamarkspriset 2021 med motiveringen:

Årets vinnare av Änglamarkspriset 2021 visar att hållbarhet både kan och ska vara mångfacetterat. Här skapas miljö- och klimatnytta samtidigt som årets vinnare stödjer utsatta människor och skapar arbetstillfällen för människor som står långt från arbetsmarknaden. Stort grattis till Sopköket som visar att det går att minska matsvinnet på en helt ny nivå!

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623