Ny serie barnmat gör det lättare för småbarnsfamiljer att äta bra

PUBLICERAD: 19 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanserar Nestlé en helt ny produktkategori anpassad för barn i åldern två år och uppåt. Little Rockets Kids Range är särskilt framtagen för nyfikna barn och erbjuder näringsrik mat på ett enkelt sätt. Produkterna är utformade för att hjälpa till att etablera sunda matvanor redan från tidig ålder, med lågt innehåll av salt, socker och mättat fett. Bra vanor för en sundare generation!

”Att etablera bra vanor för små barn är en utmaning för alla föräldrar. Kvaliteten på barnets kost sjunker ofta när det börjar äta samma mat som resten av familjen, eftersom intaget av salt, socker och mättat fett ökar. Barn kan också vara kräsna inför nya smaker och konsistenser. Little Rockets Kids gör det lättare för föräldrar att gradvis introducera nya måltider, fyllda med näringsämnen”, säger Malin Honoré, Sr. Brand Manager för barnmat på Nestlé.

Den nya serien består av följande produkter:

• Little Rockets Astro-Smoothies är tillverkade av ren frukt och grönsaker – utan sötad fruktkoncentrat. Smoothiesarna kommer i en stor 150 grams klämpåse för att dämpa hungern mellan måltiderna.

• Little Rockets RisNamNam är en utsökt risbaserad dessert med låg laktos, 30 procent frukt och inget tillsatt socker.

Alla produkter är utvecklade med hänsyn till den strikta lagstiftningen för barnmat, små barns näringsbehov samt sensoriska upplevelser och preferenser. Produkterna gör det enkelt att öka ett barns grönsaksintag och minska socker- och saltintaget. Maten kan ätas antingen med gaffel, sked eller fingrar och uppmuntrar barnet att lära känna mat genom alla sinnen.

”Det här är produkter för barn som inte längre är spädbarn, men som är i ett utvecklingsskede – även när det gäller mat. Varje måltid är ett nytt, spännande äventyr med nya konsistenser, nya smaker och nya upplevelser. Vårt jobb som föräldrar är att erbjuda hälsosam mat. Matpreferenser etableras i tidig ålder och med Little Rockets ges barnet en riktigt bra start”, förklarar Malin Honoré.

Senaste nytt

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

Mondelēz Sverige minskar vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.
25_6555_Marabou_Mjolkchoklad_160g_bar

Rekorddåliga matvanor i Gen Z

Unga svenskar har alarmerande osunda matvanor, enligt en ny undersökning från Picadeli.
Picadeli 1

Läs vidare

Årets sommarglassbåt: En svalkande sommarbris

SIA Glass lanserar Årets Sommarglassbåt och en helt ny Glassbåtskollektion för en dag på stranden.
Pressmeddelande.sommarkampanj

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn