Ny serie barnmat gör det lättare för småbarnsfamiljer att äta bra

PUBLICERAD: 19 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanserar Nestlé en helt ny produktkategori anpassad för barn i åldern två år och uppåt. Little Rockets Kids Range är särskilt framtagen för nyfikna barn och erbjuder näringsrik mat på ett enkelt sätt. Produkterna är utformade för att hjälpa till att etablera sunda matvanor redan från tidig ålder, med lågt innehåll av salt, socker och mättat fett. Bra vanor för en sundare generation!

”Att etablera bra vanor för små barn är en utmaning för alla föräldrar. Kvaliteten på barnets kost sjunker ofta när det börjar äta samma mat som resten av familjen, eftersom intaget av salt, socker och mättat fett ökar. Barn kan också vara kräsna inför nya smaker och konsistenser. Little Rockets Kids gör det lättare för föräldrar att gradvis introducera nya måltider, fyllda med näringsämnen”, säger Malin Honoré, Sr. Brand Manager för barnmat på Nestlé.

Den nya serien består av följande produkter:

• Little Rockets Astro-Smoothies är tillverkade av ren frukt och grönsaker – utan sötad fruktkoncentrat. Smoothiesarna kommer i en stor 150 grams klämpåse för att dämpa hungern mellan måltiderna.

• Little Rockets RisNamNam är en utsökt risbaserad dessert med låg laktos, 30 procent frukt och inget tillsatt socker.

Alla produkter är utvecklade med hänsyn till den strikta lagstiftningen för barnmat, små barns näringsbehov samt sensoriska upplevelser och preferenser. Produkterna gör det enkelt att öka ett barns grönsaksintag och minska socker- och saltintaget. Maten kan ätas antingen med gaffel, sked eller fingrar och uppmuntrar barnet att lära känna mat genom alla sinnen.

”Det här är produkter för barn som inte längre är spädbarn, men som är i ett utvecklingsskede – även när det gäller mat. Varje måltid är ett nytt, spännande äventyr med nya konsistenser, nya smaker och nya upplevelser. Vårt jobb som föräldrar är att erbjuda hälsosam mat. Matpreferenser etableras i tidig ålder och med Little Rockets ges barnet en riktigt bra start”, förklarar Malin Honoré.

Läs vidare

Nya funktionella havredrycker från Fazer Aito

Fazer Aito Boost är en ny kategori funktionella havredrycker, som kommer i de två smakerna hallon och mango.
boost

Sju höstnyheter från CandyKing

Fruktigt, salt och segt är utmärkande för CandyKings sju nya lösgodisbitar.
CandyKing-Liggande-1[4][3][4]

Alpro lanserar havredryck till kaffet

Alpro I Love Coffee Oat är en ny växtbaserad dryck som är framtagen för att ha i kaffe.
A_Coffee_Barista_Master_Image_flat_white_latte_art___Drinks_I-love-coffee-16-9

Blossa 23: En hyllning till Blossas hantverkshistoria

Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av hallon och humle, som även kommer i en alkoholfri variant.
Blossa-2023-Alkoholfri+15bildregel

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206