Alger och tång toppar framtidens matval

PUBLICERAD: 18 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Mathem

En majoritet av befolkningen kan tänka sig att äta mat som hör framtiden till – som 3D-printad mat, labbodlad mat och insekter. Det alternativ som lockar flest är dock mat som innehåller alger och tång. Det visar en Sifo-undersökning som Mathem har låtit göra.

Undersökningen visar att sju av tio svenskar kan tänka sig att äta ”framtidsmat”. Mest populär är mat som innehåller alger och tång, något som närmare hälften av befolkningen kan tänka sig. Varannan person, fler kvinnor än män, är också villig att undvika varor som de vet har stor belastning på miljön.

”Det är positivt att så många är villiga att förändra sina matinköp och matvanor, inte minst för klimatets skull. Den här typen av mat kommer också att bli allt vanligare och efterfrågas alltmer av våra kunder. För oss på Mathem är innovation inom mat viktigt och intressant och vi arbetar med att ständigt utvecklas för att ligga i framkant och driva positiv förändring tillsammans med våra kunder och leverantörer”, säger Mathems inköps- och sortimentsdirektör Julia Lindberg.

Från undersökningen:

Kan du tänka dig att undvika varor som du vet har stor belastning på miljön?

Totalt Män Kvinnor
Ja 50% 46% 55%

Vad av följande kan du tänka dig att äta i framtiden?

Totalt Män Kvinnor
Mat som innehåller insekter 21% 25% 17%
Mat som innehåller alger och tång 48% 46% 50%
3d-printad mat 15% 19% 12%
Labbodlad mat, som kött och fisk 29% 33% 24%
Inget av ovan 31% 32% 30%
Vet ej 13% 11% 14%
Bas 1 181 597 584

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 9-12 september 2021. Totalt intervjuades 1 181 personer i åldern 18-65 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1