Alger och tång toppar framtidens matval

PUBLICERAD: 18 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Mathem

En majoritet av befolkningen kan tänka sig att äta mat som hör framtiden till – som 3D-printad mat, labbodlad mat och insekter. Det alternativ som lockar flest är dock mat som innehåller alger och tång. Det visar en Sifo-undersökning som Mathem har låtit göra.

Undersökningen visar att sju av tio svenskar kan tänka sig att äta ”framtidsmat”. Mest populär är mat som innehåller alger och tång, något som närmare hälften av befolkningen kan tänka sig. Varannan person, fler kvinnor än män, är också villig att undvika varor som de vet har stor belastning på miljön.

”Det är positivt att så många är villiga att förändra sina matinköp och matvanor, inte minst för klimatets skull. Den här typen av mat kommer också att bli allt vanligare och efterfrågas alltmer av våra kunder. För oss på Mathem är innovation inom mat viktigt och intressant och vi arbetar med att ständigt utvecklas för att ligga i framkant och driva positiv förändring tillsammans med våra kunder och leverantörer”, säger Mathems inköps- och sortimentsdirektör Julia Lindberg.

Från undersökningen:

Kan du tänka dig att undvika varor som du vet har stor belastning på miljön?

Totalt Män Kvinnor
Ja 50% 46% 55%

Vad av följande kan du tänka dig att äta i framtiden?

Totalt Män Kvinnor
Mat som innehåller insekter 21% 25% 17%
Mat som innehåller alger och tång 48% 46% 50%
3d-printad mat 15% 19% 12%
Labbodlad mat, som kött och fisk 29% 33% 24%
Inget av ovan 31% 32% 30%
Vet ej 13% 11% 14%
Bas 1 181 597 584

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 9-12 september 2021. Totalt intervjuades 1 181 personer i åldern 18-65 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

 

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx