I år firar Bris 50 år och för att hylla det lanseras en egen Bris-meny på Circle K. Kampanjen har föreslagits av Circle K:s stationsmedarbetare och på menyn står en fläsk- och renkorv med Västerbottensost-crème i durumbröd.
Circle K har varit partner till Bris sedan 2013 och de olika kampanjerna har totalt samlat in 22 miljoner kronor. Denna gång är det stationsmedarbetarna som står för förslaget och som ett led i att bli en tydligare matdestination föll valet naturligt på korv. Bris-menyn flirtar med norrländska smaker och består av en fläsk- och renkorv med en crème med Västerbottensost, serverad i royal durumbröd eller som tunnbrödrulle. Menyn kan även fås vegetarisk.
Bris-menyn kommer att säljas på samtliga stationer och kostar 59-79 kronor, varav 5 kronor per såld meny går till Bris.
”Vi är väldigt stolta över samarbetet med Bris och vill sätta fokus på det sätt vi kan på deras viktiga arbete med något som ligger oss väldigt varmt om hjärtat, nämligen riktigt god korv. Eftersom det är våra medarbetare som valde Bris som samarbetspartner vid samarbetets start, lät vi dem även välja område för den här kampanjen och det känns fint att knyta ihop säcken på det sättet”, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.
Samarbetet med Bris har hittills möjliggjort finansiering av 36 heltidsanställda kuratorer. Under årens gång har åtskilliga kampanjer genomförts, varav Bris-panten och Bris-tvätten har blivit permanenta på stationerna.
”Allt fler unga ringer och chattar till Bris för att få stöd och rådgivning. I sommar hade Bris fler samtal än någonsin tidigare, och samtalen om självdestruktivitet och självmord ökade markant jämfört med sommaren i fjol. Trots att vi numera har öppet dygnet runt är trycket hårt och vi behöver tillsammans se till att varje barn ska få hjälp så fort som möjligt”, säger Thomas Örnebjär, sponsorchef på Bris.