Garants mejerisortiment nu 100 procent svenskt

PUBLICERAD: 8 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


2016 märktes Garants mjölk med den då nya Från Sverige-symbolen, en ursprungsmärkning som gör det enkelt för konsumenten att se att produkten är producerad i Sverige av svenska råvaror. Nu bär Garants samtliga mejerivaror den svenska ursprungsmärkningen.

Under de senaste fem åren har steg för steg tagits för att alla Garants mejerivaror ska vara producerade i Sverige av enbart svensk mjölk. Nu är målet uppnått och Garants hela mejerisortiment bär den blågula Från Sverige-märkningen.

”Svensk mejerinäring är en viktig del av det svenska lantbruket. För oss är det också viktigt att möta den ökande efterfrågan och förväntan från konsumenterna på att kunna köpa produkter som är producerade i Sverige och av svenska råvaror”, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfood.

”Genom stabila samarbeten och gemensamma åtgärder har vi kunnat nå målet om ett sortiment av uteslutande svenska mejeriprodukter för Garant. För oss är det viktigt, eftersom svenska livsmedel har många viktiga mervärden att slå vakt om och stärka, såsom hög livsmedelskvalitet, god djuromsorg och låg användning av antibiotika.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206