Valio har utsetts till årets leverantör av Axfood

PUBLICERAD: 7 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I samband med Axfoods leverantörsträff utsågs för första gången någonsin årets leverantör. Utmärkelsen gick till Valio, som enligt juryns motivering är ett innovativt och framåtlutat bolag som jobbar med forskning för att ständigt förnya sig, tillgodose kunders önskemål och ligga rätt i tiden.

Årets leverantörsträff lockade omkring 900 deltagare från hela Sverige. För andra året i rad genomfördes träffen helt digitalt i en plattform som möjliggjorde både scenpresentationer, chatt och kedjespecifika fördjupningar. För första gången någonsin utsågs årets leverantör, som tilldelades Valio med motiveringen:

Valio erbjuder ett brett och djupt sortiment inom yoghurt, smör och laktosfria produkter. Valio har under senaste åren lanserat många uppskattade växtbaserade produkter i sin portfölj och var först i Sverige med ett laktosfritt sortiment. Valio är ett innovativt och framåtlutat bolag som jobbar med forskning för att ständigt förnya sig, tillgodose kunders önskemål och ligga rätt i tiden.  Valio är en lyhörd leverantör som är fokuserad på att hitta lösningar och kontinuerligt utvecklar olika förpackningslösningar för att möta Axfoods olika koncept som främjar vårt samarbete.

”Årets leverantör handlar om att uppmärksamma och inspirera till förtroendefulla samarbeten som framgångsrikt gör skillnad. Samtliga tre nominerade gör detta, men Valio stack ut genom sitt kundandanpassade och professionella förhållningsätt som lett till lönsam försäljningstillväxt och bidragit till ett prisvärt, bra och hållbart sortiment”, säger Peter Holm vice VD på Dagab.

Även Orkla Foods Sverige och Guldfågeln var nominerade för sitt sätt att arbeta med en helhetssyn genom hela värdekedjan och för att jobba med innovativ utveckling som underlättar och förenklar för konsumenten.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206