I samband med Axfoods leverantörsträff utsågs för första gången någonsin årets leverantör. Utmärkelsen gick till Valio, som enligt juryns motivering är ett innovativt och framåtlutat bolag som jobbar med forskning för att ständigt förnya sig, tillgodose kunders önskemål och ligga rätt i tiden.
Årets leverantörsträff lockade omkring 900 deltagare från hela Sverige. För andra året i rad genomfördes träffen helt digitalt i en plattform som möjliggjorde både scenpresentationer, chatt och kedjespecifika fördjupningar. För första gången någonsin utsågs årets leverantör, som tilldelades Valio med motiveringen:
”Valio erbjuder ett brett och djupt sortiment inom yoghurt, smör och laktosfria produkter. Valio har under senaste åren lanserat många uppskattade växtbaserade produkter i sin portfölj och var först i Sverige med ett laktosfritt sortiment. Valio är ett innovativt och framåtlutat bolag som jobbar med forskning för att ständigt förnya sig, tillgodose kunders önskemål och ligga rätt i tiden. Valio är en lyhörd leverantör som är fokuserad på att hitta lösningar och kontinuerligt utvecklar olika förpackningslösningar för att möta Axfoods olika koncept som främjar vårt samarbete.”
”Årets leverantör handlar om att uppmärksamma och inspirera till förtroendefulla samarbeten som framgångsrikt gör skillnad. Samtliga tre nominerade gör detta, men Valio stack ut genom sitt kundandanpassade och professionella förhållningsätt som lett till lönsam försäljningstillväxt och bidragit till ett prisvärt, bra och hållbart sortiment”, säger Peter Holm vice VD på Dagab.
Även Orkla Foods Sverige och Guldfågeln var nominerade för sitt sätt att arbeta med en helhetssyn genom hela värdekedjan och för att jobba med innovativ utveckling som underlättar och förenklar för konsumenten.