Circle K och Löfbergs breddar samarbetet mot matsvinn

PUBLICERAD: 7 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


80-90 procent av kaffets klimatpåverkan sker i odlarlandet, därför är det extra värdefullt att minimera svinnet av färdig produkt. Utifrån den insikten föddes Löfbergs och Circle K:s hållbarhetsprojekt Räddat Kaffe, ett kaffe skapat av tre olika kaffesorter som annars riskerat bli svinn i rosteriet. Efter ett lyckat test lanseras kaffet nu på bred front och totalt räddas 13 ton kaffe under året.

Att ett färdigt kaffe inte kan säljas kan bero på skadade förpackningar eller på att rostnings- eller malningsgraden inte har blivit som det var tänkt. Eftersom kvaliteten på kaffet är oförändrad ville Löfbergs hitta en partner som kunde hjälpa dem att ta rädda kaffet från att bli svinn.

”Alla sätt som kan minska matsvinnet välkomnas med öppna armar och vi är väldigt glada att samarbeta med Löfbergs i den här satsningen. Vi säljer 11 miljoner koppar kaffe årligen och tar kaffe på stort allvar. Därför har smakbilden och att detta kaffe är unikt varit en stor del av processen. I vår testfas i våras sålde kaffet slut snabbare än förväntat så kunderna är verkligen med oss här”, säger Martin Stenberg, Senior Category Manager på Circle K.

I projektet använder Löfbergs kaffeexperter olika sorters kaffe utifrån tillgång och kombinerar dessa till en unik blandning. Det betyder att varje batch har en helt unik smakbild. Denna gång beskrivs resultatet som ”ett mörkrostat, välbalanserat och fylligt kaffe, med toner av kakao och torkad frukt”. Bönorna kommer från hållbart certifierade odlingar i Syd- och Centralamerika samt Sydostasien.

”För oss är hållbarhetsfrågor ständigt närvarande men för att kunna förverkliga alla idéer är vi beroende av att ha partners som Circle K, som är villiga och modiga att testa och utveckla nya koncept tillsammans med oss. Det ligger mycket arbete och passion bakom detta kaffe och vi är väldigt nöjda med resultatet”, säger Martin Löfberg, Chief Purchasing Officer på Löfbergs.

Miljövinster med det Räddade kaffet:

  • satsningen säkerställer en besparing på ca 60 ton CO2 under första året
  • användningen av bekämpningsmedel minskar med 140 kg
  • en yta motsvarande 24 fotbollsplaner ställs om till hållbar produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland