Växtbaserade rätter från danska GRÖNT lanseras i Sverige

PUBLICERAD: 30 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

GRÖNT lanserar fyra färdigrätter i Sverige: Lasagne, Chili non carne, Tikka masala och Grön curry

Nu lanseras danska GRÖNT på den svenska marknaden efter vårens lansering i Danmark och Norge. GRÖNT uppges vara Nordens snabbast växande varumärke inom växtbaserat.

Bakom varumärket GRÖNT står koncernen Tasteful Foods, som satsar på den växtbaserade marknaden i Sverige med fyra frysta färdigrätter: lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry. 7-Eleven, Pressbyrån och Convini blir först med att erbjuda GRÖNT:s sortiment i Sverige.

I samarbete med ett team av gourmetkockar har Tasteful Foods ägnat ett år åt att utveckla rätterna, som under våren lanserades i Danmark och Norge. Med lanseringen på den svenska och finska marknaden uppges GRÖNT vara det snabbast växande växtbaserade livsmedelsvarumärket i Norden. På mindre än ett år säljs GRÖNT:s produkter i över 3 000 butiker.

”Det har gått snabbt från lanseringen av GRÖNT i Danmark och Norge, till att nu lansera i Sverige och Finland. Vi vill erbjuda ett produktsortiment som skiljer sig från konkurrenterna på den svenska marknaden när det kommer till smak, konsistens och prispunkt. Det som varit framgångsrikt i Danmark och Norge är smakrika, alternativa proteintyper som är ”best-in-class” i kombination med populära måltider, till exempel en god lasagne”, säger Anders P Christensen, grundare av Tasteful Foods.

”I grund och botten handlar det om att göra något som smakar gott. Jag tror att många fortfarande tänker på linsbullar och rödbetsbiffar när de pratar köttfria måltider. Så vår utgångspunkt var att göra växtbaserade, välsmakande versioner av välkända favoriträtter. Vår data visar att det är de mest populära rätterna i Norden just nu.

Produktförpackningarna är gjorda av återvunna flaskor och plastförpackningar.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker