Växtbaserade rätter från danska GRÖNT lanseras i Sverige

PUBLICERAD: 30 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

GRÖNT lanserar fyra färdigrätter i Sverige: Lasagne, Chili non carne, Tikka masala och Grön curry

Nu lanseras danska GRÖNT på den svenska marknaden efter vårens lansering i Danmark och Norge. GRÖNT uppges vara Nordens snabbast växande varumärke inom växtbaserat.

Bakom varumärket GRÖNT står koncernen Tasteful Foods, som satsar på den växtbaserade marknaden i Sverige med fyra frysta färdigrätter: lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry. 7-Eleven, Pressbyrån och Convini blir först med att erbjuda GRÖNT:s sortiment i Sverige.

I samarbete med ett team av gourmetkockar har Tasteful Foods ägnat ett år åt att utveckla rätterna, som under våren lanserades i Danmark och Norge. Med lanseringen på den svenska och finska marknaden uppges GRÖNT vara det snabbast växande växtbaserade livsmedelsvarumärket i Norden. På mindre än ett år säljs GRÖNT:s produkter i över 3 000 butiker.

”Det har gått snabbt från lanseringen av GRÖNT i Danmark och Norge, till att nu lansera i Sverige och Finland. Vi vill erbjuda ett produktsortiment som skiljer sig från konkurrenterna på den svenska marknaden när det kommer till smak, konsistens och prispunkt. Det som varit framgångsrikt i Danmark och Norge är smakrika, alternativa proteintyper som är ”best-in-class” i kombination med populära måltider, till exempel en god lasagne”, säger Anders P Christensen, grundare av Tasteful Foods.

”I grund och botten handlar det om att göra något som smakar gott. Jag tror att många fortfarande tänker på linsbullar och rödbetsbiffar när de pratar köttfria måltider. Så vår utgångspunkt var att göra växtbaserade, välsmakande versioner av välkända favoriträtter. Vår data visar att det är de mest populära rätterna i Norden just nu.

Produktförpackningarna är gjorda av återvunna flaskor och plastförpackningar.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206