Nu lanseras danska GRÖNT på den svenska marknaden efter vårens lansering i Danmark och Norge. GRÖNT uppges vara Nordens snabbast växande varumärke inom växtbaserat.
Bakom varumärket GRÖNT står koncernen Tasteful Foods, som satsar på den växtbaserade marknaden i Sverige med fyra frysta färdigrätter: lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry. 7-Eleven, Pressbyrån och Convini blir först med att erbjuda GRÖNT:s sortiment i Sverige.
I samarbete med ett team av gourmetkockar har Tasteful Foods ägnat ett år åt att utveckla rätterna, som under våren lanserades i Danmark och Norge. Med lanseringen på den svenska och finska marknaden uppges GRÖNT vara det snabbast växande växtbaserade livsmedelsvarumärket i Norden. På mindre än ett år säljs GRÖNT:s produkter i över 3 000 butiker.
”Det har gått snabbt från lanseringen av GRÖNT i Danmark och Norge, till att nu lansera i Sverige och Finland. Vi vill erbjuda ett produktsortiment som skiljer sig från konkurrenterna på den svenska marknaden när det kommer till smak, konsistens och prispunkt. Det som varit framgångsrikt i Danmark och Norge är smakrika, alternativa proteintyper som är ”best-in-class” i kombination med populära måltider, till exempel en god lasagne”, säger Anders P Christensen, grundare av Tasteful Foods.
”I grund och botten handlar det om att göra något som smakar gott. Jag tror att många fortfarande tänker på linsbullar och rödbetsbiffar när de pratar köttfria måltider. Så vår utgångspunkt var att göra växtbaserade, välsmakande versioner av välkända favoriträtter. Vår data visar att det är de mest populära rätterna i Norden just nu.
Produktförpackningarna är gjorda av återvunna flaskor och plastförpackningar.