Försäljningsrekord för alkoholfri öl under sommaren

PUBLICERAD: 28 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Carlsberg

Alkoholfria alternativ har blivit alltmer populära, inte minst alkoholfri öl och sommaren är den riktiga högsäsongen. Nu visar färsk försäljningsstatistik att den alkoholfria ölkategorin i dagligvaruhandeln ökade med 14 procent under juni till augusti jämfört med samma period 2020.

Under de senaste åren har försäljningen av alkoholfri öl ökat kraftigt. 2014 drack svenskarna 5 miljoner liter alkoholfri öl, förra året uppgick konsumtionen till över 20 miljoner liter, vilket innebar nytt försäljningsrekord. I år ser den siffran ut att stiga ytterligare – enbart under sommarmånaderna juni-augusti ökade konsumtionen av alkoholfri öl i dagligvaruhandeln med 14 procent jämfört med 2020 och med 39 procent jämför med 2019. Dessutom har andelen alkoholfri öl av den totala ölförsäljningen i dagligvaruhandeln nästan dubblerats på tre år: från 10 procent i augusti 2018 till 17 procent i augusti 2021.

”Allt fler får upp ögonen för alkoholfri öl och under coronapandemin har konsumtionen gått upp ytterligare. Ett tydligt exempel är att dagligvaruhandelns nätförsäljning av alkoholfri öl har ökat med över 350 procent sedan mars förra året”, säger Johan Kikas, marknadschef Alkoholfria brygder.

Sveriges tio mest populära varumärken på alkoholfri öl

  1. Carlsberg
  2. Mariestads
  3. Staropramen
  4. Falcon
  5. Norrlands Guld
  6. Heineken
  7. Pripps
  8. Brutal Brewing
  9. Gotlands Bryggeri
  10. Brooklyn

Källor
Nielsen, Volym, DVH+SVH, Jun-Aug 2021 vs 2020 & 2019

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden