Alkoholfria alternativ har blivit alltmer populära, inte minst alkoholfri öl och sommaren är den riktiga högsäsongen. Nu visar färsk försäljningsstatistik att den alkoholfria ölkategorin i dagligvaruhandeln ökade med 14 procent under juni till augusti jämfört med samma period 2020.
Under de senaste åren har försäljningen av alkoholfri öl ökat kraftigt. 2014 drack svenskarna 5 miljoner liter alkoholfri öl, förra året uppgick konsumtionen till över 20 miljoner liter, vilket innebar nytt försäljningsrekord. I år ser den siffran ut att stiga ytterligare – enbart under sommarmånaderna juni-augusti ökade konsumtionen av alkoholfri öl i dagligvaruhandeln med 14 procent jämfört med 2020 och med 39 procent jämför med 2019. Dessutom har andelen alkoholfri öl av den totala ölförsäljningen i dagligvaruhandeln nästan dubblerats på tre år: från 10 procent i augusti 2018 till 17 procent i augusti 2021.
”Allt fler får upp ögonen för alkoholfri öl och under coronapandemin har konsumtionen gått upp ytterligare. Ett tydligt exempel är att dagligvaruhandelns nätförsäljning av alkoholfri öl har ökat med över 350 procent sedan mars förra året”, säger Johan Kikas, marknadschef Alkoholfria brygder.
Sveriges tio mest populära varumärken på alkoholfri öl
- Carlsberg
- Mariestads
- Staropramen
- Falcon
- Norrlands Guld
- Heineken
- Pripps
- Brutal Brewing
- Gotlands Bryggeri
- Brooklyn
Källor
Nielsen, Volym, DVH+SVH, Jun-Aug 2021 vs 2020 & 2019