Växtbaserad fisk tar in 39 miljoner kronor

PUBLICERAD: 22 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Tom Johansson, grundare och VD för Hooked Foods, och Emil Wasteson, grundare och operativ chef.

Hooked Foods arbetar för ett sundare marint ekosystem och för att motverka överfiske. Under året har deras växtbaserade fisk lanserats på svenska restauranger och i butiker. Nu tar man in 39 miljoner kronor för att expandera och utveckla fler sorters fisk gjorda av växter. Bland investerarna märks bland andra Danny Saucedo, Brightly Ventures och tyska Oyster Bay Venture Capital.

Pengarna ska i första hand användas för vidare expansion i Sverige, att skala upp teamet och accelerera produktutvecklingen. Den produkt som Hooked Foods jobbar med just nu är en växtbaserad lax med planerad lansering under 2022.

”Det känns väldig roligt att kunna berätta att så tunga och kompetenta namn vill vara med på vår resa mot en mer hållbar matmarknad. Det är en av vår tids viktigaste frågor. Fiskebåtarnas stora nät fångar även in växter och djur, som till exempel sköldpaddor och delfiner, vilket leder till att allt fler djur dör och att det marina ekosystemet drabbas negativt. Det vill vi motverka. Med nytt kapital och väldigt kunniga investerare kan vi skala upp vårt arbete med nya produkter och kanaler vi kan sälja dem via. Vårt mål är tydligt: vi vill vara med och bidra till en hållbar framtid och ge fler möjlighet att äta riktigt gott utan att påverka djur och miljö negativt”, säger Hooked Foods medgrundare och VD Tom Johansson.

I dagsläget finns Hooked Foods växtbaserade tonfisk på restauranger och under varumärket Toonish även i dagligvaruhandeln i hela Sverige. Toonish är gjord av certifierat soja- och veteprotein, solrosolja och alger.

Hooked Foods är helt rätt i tiden, säger artisten Danny Saucedo, som är en av investerarna:

”Jag är själv vegetarian av alla tänkbara skäl: för att det är etiskt, för djurens rätt, av miljöskäl och hälsoskäl. Hela kött- och fiskeindustrin är vidrig. Jag tog själv kontakt med Hooked för att prata mer om det de gör och sen öppnade den här möjligheten sig. Därför känns det så jäkla kul att få vara med på Hookeds resa. Det de gör gynnar inte bara en part, utan alla: både människor, djur och miljö. Det är en ära att få vara med och leda en förändring och förbättring av en bransch.”

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Tvärvetenskaplig forskning om matsvinnshantering

Leder matsvinnsminskande åtgärder i butik till minskat svinn hemma hos konsument? Det ska utredas inom ett tvärvetenskapligt projekt.
coop

Dafgårds lanserar sin första hybridköttbulle

Dafgårds första 50/50-köttbulle – "Fridas köttbullar" – innehåller hälften grönsaker och hälften nötkött.
hälta test 2