900 butiker i landsomfattande satsning för svenska varor

PUBLICERAD: 16 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


För andra året i rad genomförs den rikstäckande kampanjen Från Sverige-veckorna för att lyfta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är Från Sverige-märkta.

Den 20 september – 3 oktober går dagligvaruhandeln och märkesanvändande företag samman i kampanjen Från Sverige-veckorna och 900 butiker skyltas upp för att göra det enkelt för konsumenter att hitta Från Sverige-märkta varor.

En Demoskop-undersökning på uppdrag av Svenskmärkning visar att 81 procent av konsumenterna tycker att det är viktigt att kunna se råvarors/produkters ursprung. 66 procent uppger att det viktigaste när de handlar mat är att maten är svenskproducerad och 7 av 10 svenskar är beredda att betala mer för svenska råvaror. Däremot uppger 30 procent att de upplever att det är dåligt uppskyltat i butik och vill ha bättre vägledning.

”När du går in i din matbutik ska det vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter, något vi vill uppnå med den här landsomfattande kampanjen. När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden”, säger Ulrika Ekström, VD Svenskmärkning AB.

Idag är cirka 11 000 svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter godkända för märkning från drygt 200 företag. Från Sverige-märket på en produkt betyder att den är odlad, född och uppfödd i Sverige och den är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Totalt omsätter märkta produkter över 20 miljarder kronor årligen.

Aktiviteter och tips under Från Sverige-veckorna
Demoskops attitydmätning januari 2021
Företag som ursprungsmärker med Från Sverige
Mer om Från Sverige-märkningen

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx