Sverige marknadsförs med unika svenska sommarsmaker

PUBLICERAD: 15 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Martin Vallin

Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden räknar med att nå ut till närmare 10 miljoner måltidsintresserade i Tyskland, Storbritannien och USA med nästa, internationella marknadsföringskampanj som bygger på unika svenska sommarsmaker.

Marknadsföringskampanjen ”The Taste of Swedish Summer” bygger på en foto- och filmkavalkad där nyskapade och kända, svenska och konserverade sommarsmaker ska väcka nyfikenhet och locka fler att upptäcka Sverige som måltidsdestination. Kampanjen lanserades internationellt den 14 september med fokus på Tyskland, Storbritannien och USA.

För att skapa kampanjen har Visit Sweden anlitat smakjägaren och kemisten Lena Engelmark-Embertsén, som har specialiserat sig på att hitta och kombinera smaker i naturen för att konservera på nya sätt, samt kocken Elvira Lindqvist, som är aktuell med en egen restaurang i Stockholm.

”När Sverige som nation nu har ett av världens topp-tio starkaste varumärken är det extra roligt att lansera nästa större och internationella kampanj där vi genom svenska smaker vill öka intresset för Sverige som turistland”, säger Susanne Andersson, som är VD för Visit Sweden.

Lena Engelmark-Embertsén och Elvira Lindqvist har skapat 22 svenska sommarsmaker, genom att på klassiskt manér safta, sylta, fermentera, syra och lägga in. Smakskapelserna har därefter fotograferats. I kampanjen presenteras också många exempel på restauranger, butiker och saluhallar som korsar traditionella konserveringsmetoder med nya idéer och som kan besökas året runt.

”Genom The Taste of Swedish Summer vill vi inspirera fler turister att upptäcka och lära sig mer om den svenska innovativa matkulturen. Kampanjen visar upp våra traditioner kring konservering och bevarande och hur dessa idag också används för att skapa nya spännande smakupplevelser för alla att njuta av”, säger Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet hos Visit Sweden.

The Taste of Swedish Summer är en del av Visit Swedens arbete med att ge konkreta, hållbara och goda exempel på måltidsupplevelser i Sverige. Andra exempel är influencersamarbetet Plant based by Sweden, 360 Eat guide, The Edible Country och The Drinkable Country – samarbetsprojekt med olika regionala aktörer.

De 22 sommarsmakerna är:

1. Fermenterad björkdrink
2. Fermenterad rabarber smaksatt med kvanne
3.F ermenterad älgört
4. Fläderättika
5. Granskottsolja
6. Inlagda granblommor
7. Inlagda granskott med blåbär
8. Inlagda gröna jordgubbar med ramslök
9. Inlagd västeråsgurka med purpurtång och vassle
10. Isad syren med ängssyra
11. Maskrosvinägrett
12. Picklade hjortron
13. Picklad rödbeta med hallon och spansk körvel
14. Ramslökssalt med gräslöksblomma
15. Syltade havtorn med gatkamomill
16. Syltade kantareller med salvia
17. Te på torkade ängsblommor
18. Tjärinlagda jordgubbar med gul fetknopp
19. Torkad nässla
20. Violsocker
21. Vresros-socker
22. Vårbroddssnaps

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx