Ny portal skapar affärer för ekologiska producenter

PUBLICERAD: 15 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Organic Sweden lanserar ”Eko-Portalen” – en digital plattform som främjar försäljning och export av svenska ekologiska livsmedel. Portalen fungerar som en digital mässa där producenter och inköpare kan knyta kontakt.

Eko-Portalen är en digital plattform som kopplar ihop ekologiska producenter med inköpare från olika delar av livsmedelskedjan – kaféer, restauranger, hotell, butiker och andra livsmedelsföretag. Plattformen, som är finansierad av Vinnova, syftar till att främja försäljningen av ekologiska livsmedel från Sverige med ett särskilt fokus på råvaror och produkter från mindre och medelstora producenter.

”Tack vare Eko-Portalen kan vi erbjuda en plattform för alla ekologiska producenter som vill hitta nya försäljningskanaler för sina råvaror och produkter. Redan idag innan lanseringen kan inköpare hitta en mångfald av ekologiska produkter inom de största kategorierna och från olika delar av landet”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Under utvecklingen av Eko-Portalen har Organic Sweden samverkat med de danska branschkollegorna på Organic Denmark, som sedan några år tillbaka har en liknande portal. Den danska portalen har 150-250 unika besökare varje dag och företagen som är anslutna upplever ett ökande antal förfrågningar.

Eko-Portalen passar alla producenter som vill förbättra sin digitala närvaro och visa upp sitt produktsortiment för inköpare i Sverige och internationellt. Företagen får en egen sida där de kan presentera sitt varumärke och sina produkter. Där finns bland annat företagsbeskrivning, kontaktuppgifter, produkter, länkar till hemsida och webshop, samt video och bilder som beskriver företaget och dess produkter och/eller råvaror.

”Eko-Portalen fyller verkligen ett behov av att samla och visa upp alla duktiga ekologiska producenter i Sverige som varje dag jobbar för bättre mat för människa och planet. Det är självklart något vi på Bärta vill vara en del av”, säger Pia Qvarnström, grundare av det ekologiska livsmedelsföretaget Bärta.

Den 16 september klockan 15.00-16.30 lanseras Eko-Portalen vid ett digitalt event, där Charlotte Bladh André, Pernille Bundgård, Organic Denmark, samt tre ekologiska livsmedelsföretag medverkar.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker