Fler skulle köpa ekologiska livsmedel om priset var lägre

PUBLICERAD: 14 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Krav

Endast en av fem konsumenter uppger att de i ganska eller mycket hög grad köper ekologiska livsmedel. Samtidigt skulle en majoritet, 76 procent, välja ekologiska alternativ om produkt, pris och varumärke var likvärdigt med andra varor. Högt pris är det största hindret för konsumenter att välja ekologiskt. Det visar en enkätstudie som Konsumentverket har låtit utföra.

Studien visar att en majoritet är positiva till ekologiska livsmedel, men endast en fjärdedel tycker det är viktigt att handla ekologiskt.

Det finns tydliga skillnader mellan olika konsumentgrupper. I gruppen studenter anger 27 procent att de i hög grad köper ekologiska livsmedel, jämfört med 19 procent bland yrkesarbetande och endast 15 procent bland pensionärer.

Studien visar att höga priser på ekologiska livsmedel ses som det överlägset största hindret av konsumenterna. 64 procent väljer ”för högt pris” som en anledning att inte köpa ekologiska livsmedel. Många väljer billigare alternativ eller livsmedel som är på erbjudande, vilket ekologiska livsmedel inte är lika ofta som icke-ekologiska. Även vanor gör att konsumenter väljer bort ekologiska livsmedel. Konsumenterna anser dessutom att det ekologiska utbudet är sämre än det icke-ekologiska. Det finns en misstro hos konsumenterna mot miljömärkningar och de saknar kunskap om vad märkningarna betyder.

”De flesta som väljer bort ekologiska livsmedel anger det höga priset som skäl. När man står i butiken och ska köpa morötter är det lätt att välja den billigaste produkten eller gå på ett lockande erbjudande. Även vana och bristen på ekologiskt utbud gör att konsumenter väljer bort ekologiska livsmedel”, säger Kristina Difs, utredare på Konsumentverket.

Personer som uppgett ett starkt miljöengagemang och en positiv attityd till ekologiska livsmedel ser de flesta hindren som mindre problematiska, men värderar dåligt utbud lika högt som de som har ett lågt miljöengagemang.

För att öka andelen ekologiska livsmedel i konsumenternas varukorgar behövs:

• Mindre prisskillnad mellan ekologiska och konventionellt producerade livsmedel.
• Större utbud av ekologiskt producerade alternativ.
• Ökad kunskap bland konsumenterna om vad olika märkningar innebär.
• Större tillit till märkningarna och till nyttan av ekologiskt producerade livsmedel.

Studien är en del i ett regeringsuppdrag som handlar om hinder för väl fungerande marknader och för hållbar konsumtion. Konsumentverket kommer att redovisa resultatet i en rapport till regeringen i november 2021.

Länk till faktabladet

Länk till uppdraget

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord