Västerbottensost efterlyser Sveriges landskapspizzor

PUBLICERAD: 10 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Genom en nationell tävling bjuder Västerbottensost in svenska folket att skapa 25 nya pizzor som ska representera det unika och goda Sverige har att erbjuda – från Lappland i norr till Skåne i söder.

Vilka råvaror och lokala mattraditioner representerar bäst våra landskap? Och hur smakar de på en pizza tillsammans med Sveriges nationalost Västerbottensost?

Knäckebrödsbotten i Dalarna? Tunnbrödsbotten i Värmland? Löjrom i Norrbotten? Rökt makrill eller böckling i Västergötland? Gås eller falafel i Skåne? Det är upp till svenska folket att låta inspirationen flöda och skapa dessa pizzor.

En jury bestående av ostmästare Thomas Rudin samt Emmah Strömberg, kock på Ètoile, och Eric Hristov, kock på Restaurang Hasselbo, från Svenska Juniorkocklandslaget väljer tillsammans ut en vinnande pizza per landskap.

Utöver smakkombinationen kommer pizzorna att bedömas utifrån utseende och kreativ höjd. Samtidigt kommer juryn att leta efter lokal unicitet i form av råvaror, traditioner och tillagningssätt – med andra ord hur väl pizzorna representerar de valda landskapen.

”Pizzan har blivit som ett fenomen i våra hem, där Västerbottensost också fått en kär plats. Samtidigt är Sverige ett fantastiskt matland med ett rikt skafferi av fina och goda råvaror från både skog och hav. Den förmånen vill vi gärna uppmuntra och påminna om”, säger Maria Forsner, Brand Manager för Västerbottensost.

Tävlingen pågår mellan 30 augusti och 10 oktober 2021 och återfinns både i butik och i Västerbottensosts digitala kanaler.

Utöver äran belönas skaparna av de 25 vinnande landskapspizzorna med priser från det norrländska familjeföretaget Gourmetstål som tillverkar pizzastål.

Länk till tävlingen

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623