Picadeli slutar med rött kött på alla marknader

PUBLICERAD: 8 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Picadeli har börjat fasa ut allt rött kött från sina salladsbarer. Det är en av flera förändringar som bolaget gör för att minska sitt koldioxidavtryck och göra affärsstrategin mer hållbar.

Sedan Picadeli grundades 2009 har bolaget erbjudit en mängd olika växtbaserade livsmedel, men i höst höjs ribban ytterligare genom att rött kött tas bort från salladsbarerna.

 ”Det här är en viktig milstolpe på mer än ett sätt. Genom att konsumera hälsosam och hållbar mat kan man kraftigt reducera utsläppen av växthusgaser och vi vill vara en del av lösningen. Minst 90 procent av Picadelis sortiment är lakto ovo-vegetariskt och 70 procent är helt veganskt. Vi vill ligga i framkant och att ta bort det röda köttet är därför ett naturligt steg i vår resa för att minska vårt klimatavtryck”, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality på Picadeli.

Syftet med initiativet är att föregå med ett gott exempel för resten av livsmedelsindustrin genom att agera för att stoppa den alltmer accelererande klimatkrisen, skriver Picadeli i ett pressmeddelande. Bolaget har tidigare reducerat plastmängden i sina skålar och använder enbart säsongsbetonade frukter och grönsaker. Bolaget arbetar även kontinuerligt med att göra hälsosam och klimatsmart mat mer tillgänglig.

”På Picadeli tror vi att snabbmat ska vara motsatsen till skräpmat och vi vill göra det enkelt för människor att äta smartare och hälsosammare. Därför arbetar vi kontinuerligt med att skapa bra växtbaserade alternativ till animaliska proteiner”, säger Kristoffer Sunér.

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx