Nu lanseras Sveriges första växtbaserade fisk i butik

PUBLICERAD: 7 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


För att bidra till ett sundare marint ekosystem och motverka överfiske lanserar företaget Hooked Foods nu Sveriges första växtbaserade fisk, Toonish, i svenska butiker.

Toonish är en växtbaserad tonfisk som är gjord på certifierat soja- och veteprotein, solrosolja och alger. Under våren har den lanserats på ett flertal restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö. Nu är det dags för lansering i butik, berättar Tom Johansson, VD och medgrundare av Hooked Foods.

”Vår mission är att leda en förändring mot ett hälsosammare marint ekosystem. I haven produceras mer än 50 procent av det syre som vi andas och ett stabilt marint ekosystem är därav viktigt även för oss människor, inte bara för organismer som lever i havet. För att möta den växande efterfrågan på fisk har vi utvecklat växtbaserade substitut till fisk, som vi tror är den rätta vägen att gå.”

Toonish kommer till en början att säljas i Coops och City Gross butiker, via Mathem och i utvalda Ica- och Hemköpbutiker. Toonish-rörorna kommer att finnas i smakerna: tomat, tomat & chili samt tomat & vitlök. Varje burk Toonish är på 140 gram.

Enligt FAO är 90 procent av världens fiskbestånd fullt utnyttjade, överfiskade eller utarmade, samtidigt förväntas fiskkonsumtionen öka med 30 procent inom tio år.

”Smakrika växtbaserade fiskalternativ kan möta den snabbt växande efterfrågan av fisk och produceras i stor skala utan att skada våra hav eller påverka vår hälsa negativt. Vanlig tonfisk på burk innehåller 0,59 mikroplastpartiklar per kilo. För varje kilo Toonish som konsumeras istället för tonfisk så undviker man därmed den mängden mikroplast. Vår konsumtion av fisk växer kraftigt och sätter hög press på både våra tillgångar från viltfångst och fiskodlingar”, säger Tom Johansson.

Hooked är ett svenskt foodtechbolag som grundades 2019 med visionen att leda skiftet till en mer hållbar konsumtion av fisk. Idag utvecklar, säljer och marknadsför företaget sin första växtbaserade fiskprodukt Toonish till restauranger och dagligvaruhandel och jobbar även på ett laxsubstitut.

Mer information finns här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623