Ny kampanj ska få fler att flytta handen och välja eko

PUBLICERAD: 6 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

|

Kampanjen ”Känn Lugnet” ska få fler konsumenter att flytta handen i hyllan och välja ekologiskt och Krav-märkt. Hundratals butiker i hela landet deltar i kampanjen genom att lyfta fram en mångfald av ekologiska alternativ med fokus på mejeriprodukter, frukt och grönt. 

Från och med vecka 36 drar kampanjen Känn Lugnet igång i cirka 400 butiker, på stortavlor i butiksnära lägen, i utvalda magasin samt i sociala medier. Som en del av kampanjen genomförs även event som Ekobonde i butik i ett 80-tal butiker, Smakmöten på ett tiotal ekologiska gårdar och en Ekologisk äppelpremiär. Dessutom lanseras en Ekologisk ostkarta som samlar Sveriges ekologiska mejerier.

Kampanjen lanseras av Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna och Föreningen Sörmlandsäpplen och är till merparten finansierad av EU. Resterande finansiering kommer från Svensk Dagligvaruhandel – Ica, Axfood, Coop, Bergendahls och Lidl – Martin & Servera, Menigo, Arla Foods, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Sju Gårdar, Svenska Odlarlaget och Östra Fornås.

”Tack vare projektmedel från EU och den stora uppslutningen från handel och producenter kan vi nu genomföra en historiskt bred kampanj för ekologiskt och Krav-märkt. Känn Lugnet kommer att synas i allt från butik, på stortavlor och sociala medier till ekologiska gårdar och matmarknader runt om i landet”, säger Charlotte Bladh André, VD i Organic Sweden.

Ett av kampanjens mål är att uppmärksamma butiker och handlare på den mångfald av ekologiskt som produceras i landet. På så sätt ska kampanjen stötta småskaliga producenter som tappat i försäljning under pandemin. Charmiga symboler för mejeri, frukt och grönt samt ett lekfullt uttryck används för att berätta vad det ekologiska valet bidrar till.

”När du väljer ekologiskt och KRAV-märkt kan du känna dig lugn för att maten odlats utan kemiska bekämpningsmedel och klimatskadligt konstgödsel, samt att djuren haft det extra bra. Till exempel får kor på ekologiska gårdar extra mycket tid till att beta, vilket både skapar mångfald och resurssmart produktion av mat”, säger Sofia Emilsson på Ekologiska Lantbrukarna.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor