Kampanjen ”Känn Lugnet” ska få fler konsumenter att flytta handen i hyllan och välja ekologiskt och Krav-märkt. Hundratals butiker i hela landet deltar i kampanjen genom att lyfta fram en mångfald av ekologiska alternativ med fokus på mejeriprodukter, frukt och grönt.
Från och med vecka 36 drar kampanjen Känn Lugnet igång i cirka 400 butiker, på stortavlor i butiksnära lägen, i utvalda magasin samt i sociala medier. Som en del av kampanjen genomförs även event som Ekobonde i butik i ett 80-tal butiker, Smakmöten på ett tiotal ekologiska gårdar och en Ekologisk äppelpremiär. Dessutom lanseras en Ekologisk ostkarta som samlar Sveriges ekologiska mejerier.
Kampanjen lanseras av Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna och Föreningen Sörmlandsäpplen och är till merparten finansierad av EU. Resterande finansiering kommer från Svensk Dagligvaruhandel – Ica, Axfood, Coop, Bergendahls och Lidl – Martin & Servera, Menigo, Arla Foods, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Sju Gårdar, Svenska Odlarlaget och Östra Fornås.
”Tack vare projektmedel från EU och den stora uppslutningen från handel och producenter kan vi nu genomföra en historiskt bred kampanj för ekologiskt och Krav-märkt. Känn Lugnet kommer att synas i allt från butik, på stortavlor och sociala medier till ekologiska gårdar och matmarknader runt om i landet”, säger Charlotte Bladh André, VD i Organic Sweden.
Ett av kampanjens mål är att uppmärksamma butiker och handlare på den mångfald av ekologiskt som produceras i landet. På så sätt ska kampanjen stötta småskaliga producenter som tappat i försäljning under pandemin. Charmiga symboler för mejeri, frukt och grönt samt ett lekfullt uttryck används för att berätta vad det ekologiska valet bidrar till.
”När du väljer ekologiskt och KRAV-märkt kan du känna dig lugn för att maten odlats utan kemiska bekämpningsmedel och klimatskadligt konstgödsel, samt att djuren haft det extra bra. Till exempel får kor på ekologiska gårdar extra mycket tid till att beta, vilket både skapar mångfald och resurssmart produktion av mat”, säger Sofia Emilsson på Ekologiska Lantbrukarna.