EKO-september igång för tredje året i rad

PUBLICERAD: 2 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Ett exempel från EKO-septembers butikskampanj 2021. |

Nu är EKO-september i full gång för tredje året i rad. Bakom satsningen står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Krav och Sveriges Konsumenter. Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om och driva försäljningen av ekologiska och Krav-märkta livsmedel.

Precis som under 2019 och 2020 kommer årets kampanj att lyfta sju stora vinster med ekologiskt: större biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen – att ekologisk mat är extra kontrollerad.

”Vi märker ett ökande engagemang inför årets upplaga av EKO-september. Och vi är särskilt glada över det växande antal handlare runt om i landet som vill använda vårt butiksmaterial för att lyfta fram de ekologiska alternativen i hyllan”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

En digital verktygslåda med inlägg för sociala medier, butik och print finns tillgänglig för alla som vill dela kampanjen i sina egna kanaler. I år har den förstärkts med flera minifilmer för Facebook och Instagram. Filmerna tar avstamp i de olika vinsterna med ekologiskt. Allt material finns att ladda ner på heltenkelteko.se.

Inom ramen för kampanjen kommer Sveriges Konsumenter genom artiklar, inlägg på sociala medier och samarbeten med kända profiler att höja konsumenternas medvetenhet om fördelarna med ekologisk mat. Innehållet kommer att kretsa kring det komplexa matvalet och de målkonflikter som konsumenter ofta upplever när ekologiskt, närproducerat, klimatsmart och vegetariskt ställs mot varandra.

”Genom att föra in den ekologiska maten i ett bredare hållbarhetsperspektiv och visa att olika mervärden inte står emot varandra kan vi hjälpa många konsumenter att göra mer medvetna matval”, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Ekologiska Lantbrukarna kommer tillsammans med sina medlemmar – ekobönderna – att hålla i aktiviteter som främjar kontakten mellan bonde och konsument. Det kan handla om öppen gård, studiebesök eller bonde i butik.

”Det finns många engagerade konsumenter där ute som väntar på att få komma ut till en ekogård och med egna ögon se, känna och smaka på den fantastiska mångfald av råvaror som svenskt ekolantbruk har att erbjuda”, berättar Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Han är Smaksäkrast i livsmedelsbranschen

Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, tog hem vinsten när den nya sensoriktävlingen Smaksäkrast avgjordes för första gången.
sebastian-_smaksakrast

Folkhälsa och svenska råvaror i fokus på årets Nobelmeny

2024 års Nobelmeny står med fötterna djupt i den svenska myllan. Kocken Jessie Sommarström överraskar med en lyxig fullkornsgröt av kornbulgur.
Mynewsdesk Jessie Sommarström