”Nudging” i butik fick konsumenter att slänga mindre

PUBLICERAD: 25 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Livsmedelsverkets studie visar att multipris på bl a broccoli gjorde att konsumenterna slängde mer.|

Butiker kan med enkla medel hjälpa konsumenter att inte köpa mer mat än de gör av med. I en färsk studie i ett antal matbutiker testades olika sätt att ge konsumenterna en knuff i rätt riktning – uppmaningar, förtydligad information och slopade mängdrabatter. Försöken visar att det fungerar: dagligvaruhandeln kan bidra till att minska konsumenternas matsvinn.

”Det känns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel på hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera både butikskedjor och enskilda butiker i deras hållbarhetsarbete”, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz.

Majoriteten av all mat som slängs i onödan slängs i hemmen. En orsak till svinnet är att konsumenter ofta köper mer mat än de gör av med. Livsmedelsverket och andra aktörer arbetar på olika sätt för att öka konsumenternas medvetenhet om matsvinn och ge råd och tips om hur man kan undvika att slänga mat i onödan. Men alla led i livsmedelskedjan behöver bidra på olika sätt till att minska matsvinnet i hushållen.

I den nya studien, som genomförts av Ramboll och Impactually för Livsmedelsverkets räkning, var fokus på hur dagligvaruhandeln kan bidra till att minska konsumenternas matsvinn. Åtta butiker från två olika kedjor deltog. I butikerna testades fyra olika skyltvarianter på färskvaruprodukterna gurka och broccoli för att se om det är möjligt att påverka konsumenters köpbeteenden i svinnsmart riktning. Effekten följdes sedan upp genom försäljningsstatistik och en enkät.

Följande fyra skyltvarianter testades:

1. Multipris med meddelande
2. Multipris med synliggjort jämförpris
3. Nedsatt styckpris
4. Multipris (kontroll)

Resultatet visar att butiker med enkla medel (nudging) kan få konsumenter att fatta mer medvetna beslut och bara köpa så mycket som de faktiskt behöver. Mest effektivt för att minska matsvinnet var att erbjuda nedsatt styckpris istället för multipris/mängdrabatt.

”Vi vet sedan tidigare att det är svårt att genomföra undersökningar där man mäter insatsers effekt på konsumenters matsvinn. Men forskarna som genomfört studien har visat att det är möjligt. Förhoppningsvis kan det öka intresset för att genomföra liknande experiment, så att vi kan lära oss ännu mer om hur nudging kan användas i praktiken för att underlätta för konsumenter att göra smarta val”, säger Karin Fritz.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland