Nu kan Nespressos kaffekapslar pantas med pantappen Bower

PUBLICERAD: 24 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nespresso inleder ett samarbete med pantappen Bower, vilket innebär att kunderna kan samla poäng när de återvinner sina använda kaffekapslar genom att skanna Nespressos återvinningspåsar i Bower-appen.

Nyligen genomförde Nespresso en undersökning med Kantar Sifo, där det visade sig att endast 3 av 10 återvinner sina använda kapslar. Hälften av dem som inte återvinner uppger att det är för att de inte vet att det går eller hur de ska göra.

”Vi vill göra det enkelt och fördelaktigt att bry sig om miljön och då är samarbetet med Bower ett okomplicerat sätt att gynna både miljön och skapa incitament till återvinning av kaffekapslar”, säger Linda Fazekas, Nordic Marketing Manager Nespresso.

Bower är ett svenskt företag som via sin mobilapp gör det möjligt för användare att panta produkter för att tjäna Bower-poäng, som kan användas till att ta del av olika erbjudanden. Nespressos kunder kan även välja att donera sina poäng till Nespressos hållbarhetsprogram Future Farmer Program, som är ett samarbete med Fairtrade International för att förbättra kaffebönders omständigheter runtom i världen.

Så här går det till att samla poäng via Bower:

1. Samla använda kaffekapslar i en återvinningspåse från Nespresso.
2. Skanna streckkoden på återvinningspåsen med hjälp av Bower-appen och få ett pantvärde direkt i mobilen.
3. Gå till närmaste återvinningsstation eller Nespresso Boutique och panta återvinningspåsen.
4. Använd de insamlade Bower-poängen för att ta del av erbjudanden eller donera till hållbarhetsprogrammet Nespresso Farmer Future Program.

Nespressokapslarna är gjorda av aluminium som skyddar kvaliteten på kaffet och också är återvinningsbart. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar, i behållaren för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i en Nespresso Boutique.

Lär mer om Nespresso och återvinning här

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894