Bolt planerar att lansera Bolt Market, en ny tjänst som erbjuder hemleverans av dagligvaror. Tanken är att kunna erbjuda leveranser på en kvart via Bolt Food-appen, som används för att beställa take away-mat från restauranger.
”Vi lanserar nu en ny tjänst på Bolt-plattformen, där vi sedan tidigare erbjuder taxiresor, elsparkcykelresor samt matleveranser i Sverige. Med Bolt Market skapar vi mervärde för Bolt Food-kunder och erbjuder också ökad flexibilitet för våra Bolt Food-kurirer, säger Nikolai Zenevitsh, Global Strategic Partnerships Manager på Bolt Food och ansvarig för marknaden i Sverige.
Enligt Dmitri Liberman, chef för leveranser (restauranger och livsmedel) hos Bolt, kommer befintlig teknik och befintliga kurirer att användas för att lansera den nya tjänsten. Samtidigt pågår rekrytering av ett lokalt team i Sverige, däribland en inköpschef och en supply chain manager.
Bolt Market beskrivs som en leveranstjänst av dagligvaror med lager och centra strategiskt placerade runt städer för att möjliggöra snabba leveranser. Tanken är att kunna erbjuda leveranser på en kvart från samma app som många av Bolts kunder redan använder för att beställa mat från restauranger.
Förutom i Sverige planerar Bolt att lansera tjänsten i Lettland, Litauen, Rumänien, Tjeckien, Polen, Slovakien, Kroatien och Portugal under de närmaste månaderna. Företaget driver för närvarande en pilot i sin hemstad Tallinn i Estland.
Bolt Food har 3 miljoner registrerade användare och närmare 15 000 anslutna restauranger i 20 länder i Europa och Afrika.