Bolt planerar hemleveranser av dagligvaror i Sverige

PUBLICERAD: 12 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Bolt planerar att lansera Bolt Market, en ny tjänst som erbjuder hemleverans av dagligvaror. Tanken är att kunna erbjuda leveranser på en kvart via Bolt Food-appen, som används för att beställa take away-mat från restauranger.

”Vi lanserar nu en ny tjänst på Bolt-plattformen, där vi sedan tidigare erbjuder taxiresor, elsparkcykelresor samt matleveranser i Sverige. Med Bolt Market skapar vi mervärde för Bolt Food-kunder och erbjuder också ökad flexibilitet för våra Bolt Food-kurirer, säger Nikolai Zenevitsh, Global Strategic Partnerships Manager på Bolt Food och ansvarig för marknaden i Sverige.

Enligt Dmitri Liberman, chef för leveranser (restauranger och livsmedel) hos Bolt, kommer befintlig teknik och befintliga kurirer att användas för att lansera den nya tjänsten. Samtidigt pågår rekrytering av ett lokalt team i Sverige, däribland en inköpschef och en supply chain manager.

Bolt Market beskrivs som en leveranstjänst av dagligvaror med lager och centra strategiskt placerade runt städer för att möjliggöra snabba leveranser. Tanken är att kunna erbjuda leveranser på en kvart från samma app som många av Bolts kunder redan använder för att beställa mat från restauranger.

Förutom i Sverige planerar Bolt att lansera tjänsten i Lettland, Litauen, Rumänien, Tjeckien, Polen, Slovakien, Kroatien och Portugal under de närmaste månaderna. Företaget driver för närvarande en pilot i sin hemstad Tallinn i Estland.

Bolt Food har 3 miljoner registrerade användare och närmare 15 000 anslutna restauranger i 20 länder i Europa och Afrika.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623