Som en del av strategin REset Plastic släpper Lidl ytterligare två mål för att minska mängden nyproducerad plast i livsmedelskedjan och skapa fler cirkulära förpackningslösningar.
Lidls uppfattning är att den som för in plast i livscykeln också har ansvar för dess fortsatta användning och att det är av största vikt att plasten som sätts på marknaden samlas in och återvinns för att användas till nya produkter och förpackningar.
Nu sätter kedjan två nya plastmål:
• Minst 20 procent av plasten i Lidls egenmärkesförpackningar ska bestå av återvunnet material 2025.
• Ingen svart plast i Lidls egenmärkesförpackningar vid slutet av 2021.
”Att ta bort svart plast i våra förpackningar är ett naturligt steg mot vårt mål att ha 100 procent materialåtervinningsbara förpackningar 2025. Parallellt med att vi jobbar för att öka plaståtervinningen är det också viktigt att ta ansvar för att föra tillbaka det återvunna materialet in i nya produkter. Det är med stolthet vi ökar andelen återvunnen plast i våra PET-flaskor och investerar i projekt för att hitta nya möjligheter att inkorporera återvunnen plast i livsmedelsförpackningar”, säger Ingrid Roth, förpackningsspecialist på Lidl Sverige.
Arbetet med de nya målen har redan påbörjats av Lidl Sverige. En ny plastförpackning innehållande återvunnen plast är under utveckling och tidigare under 2021 lanserades hushållsartiklar av återvunnen plast. Under 2020 lanserades en flaska för stilla mineralvatten av 100 procent återvunnen PET. 2019 fasade Lidl Sverige ut svarta plasttråg för färskt kött och härnäst ska det svarta plastskiktet på frysta färdigrätter tas bort.