Lidl sätter nya mål för cirkulär plastanvändning

PUBLICERAD: 11 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Som en del av strategin REset Plastic släpper Lidl ytterligare två mål för att minska mängden nyproducerad plast i livsmedelskedjan och skapa fler cirkulära förpackningslösningar.

Lidls uppfattning är att den som för in plast i livscykeln också har ansvar för dess fortsatta användning och att det är av största vikt att plasten som sätts på marknaden samlas in och återvinns för att användas till nya produkter och förpackningar.

Nu sätter kedjan två nya plastmål:

• Minst 20 procent av plasten i Lidls egenmärkesförpackningar ska bestå av återvunnet material 2025.

• Ingen svart plast i Lidls egenmärkesförpackningar vid slutet av 2021.

”Att ta bort svart plast i våra förpackningar är ett naturligt steg mot vårt mål att ha 100 procent materialåtervinningsbara förpackningar 2025. Parallellt med att vi jobbar för att öka plaståtervinningen är det också viktigt att ta ansvar för att föra tillbaka det återvunna materialet in i nya produkter. Det är med stolthet vi ökar andelen återvunnen plast i våra PET-flaskor och investerar i projekt för att hitta nya möjligheter att inkorporera återvunnen plast i livsmedelsförpackningar”, säger Ingrid Roth, förpackningsspecialist på Lidl Sverige.

Arbetet med de nya målen har redan påbörjats av Lidl Sverige. En ny plastförpackning innehållande återvunnen plast är under utveckling och tidigare under 2021 lanserades hushållsartiklar av återvunnen plast. Under 2020 lanserades en flaska för stilla mineralvatten av 100 procent återvunnen PET. 2019 fasade Lidl Sverige ut svarta plasttråg för färskt kött och härnäst ska det svarta plastskiktet på frysta färdigrätter tas bort.

 

 

 

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland